La Iași s-a născut primul Cod Etic Universitar Studențesc Online. Va continua la București

Întrucât Iașiul este locul unde s-a format cea mai puternică și entuziastă Comunitate Etică Online, mi-am dorit să fie punctul de plecare al unui alt proiect extrem de necesar: primul Cod Etic Studențesc Online Universitar. De aceea i-am propus profesorului Gheorghe-Ilie Fârte organizarea la Iași a unui eveniment care să fie punctul de plecare al unui Cod Etic Studențesc Universitar Online.

Și am avut dreptate să fac această alegere. Sâmbătă, 10 noiembrie, la Universitatea Alexandru Ioan Cuza, s-a strâns un public numeros, pentru a asista la prezentarea Cartei Etice a Rețelelor Sociale. Foarte mulți studenți, dar și profesori, au ales să-și petreacă după-amiaza de sâmbătă cu discuții etice, ceea ce este un semnal foarte încurajator pentru viitorul comunicării online.

  

După ce am prezentat Carta Etică a Rețelelor Sociale, studenții au primit Ghidul de Bune Practici Etice Online și au fost invitați, pe baza lui, să construiască propuneri pentru un Cod Etic Universitar Studențesc Online.

Într-o atmosferă extrem de faină, studenții au lucrat în echipe și au făcut excelente propuneri pentru Codul Etic Universitar Studențesc Online (pornind de la Ghidul de Bune Practici Universitare Online). 

În final, sub bagheta iscusită a profesorului Gheorghe-Ilie Fârte, care a organizat intalnirea și a moderat discuțiile, Codul a prins formă.

Iată propunerile studenților din Iași pentru un Cod Etic Universitar Studențesc Online:

  1. Codul Universitar de Bune Practici Online Studentesti

1.1. Personal versus institutional

Activitatea studentilor in mediul online nu angajeaza imaginea universitatii. Cu toate acestea studenții subliniază importanța imaginii de student în raport cu Universitatea și cu societatea.

Propunere de luat în discuție împreună cu celelalte comunități studențești: studenții ar trebui să aibă două conturi, unul personal și unul instituțional (cel instituțional să fie folosit exclusiv pentru raporturi cu profesorii, chestiuni legate de activitatea în mediul academic etc).

1.2Prezentarea adevărului și verificarea informațiilor

Informațiile trebuie verificate înainte de publicare. Studentul ar trebui să fie preocupat de veridicitatea informațiilor preluate și distribuite, nu doar de verosimilitatea lor. Studentul trebuie să își asume responsabilitatea verificarii surselor mai ales in cazul subiectelor cu potential de viralizare. Studentul nu ar trebui să defăimeze activ imaginea Universității.

1.3. Interes public, nu interesul publicului

Online-ul trebuie să fie un spațiu al accesibilizării informației. Mesajul trebuie să fie adaptat interesului și receptivității publicului. Este important, totuși, ca interesul publicului să fie filtrat prin intermediul cadrului și imaginii instituționale. Trebuie să existe un echilibru între postările care răspund interesului public și cele care corespund interesului publicului (ar trebui adaptate interesului public pentru accesibilizarea informației).

Propunere de supus dezbaterii: cât de important este propriul interes (al celui care postează mesajul) versus interesul cititorilor?

1.4. Exprimare civilizata

 Limbajul trebuie să fie civilizat în spațiul public, nu și în spatial privat. Capturile de ecran ale discuțiilor purtate în spațiul privat (cu referire la viața privată), nu ar trebui să fie distribuite fără acordul celor care le-au scris

1.5. Evitarea utilizarii exagerate a emotiilor

 Utilizarea exagerată a emoțiilor trebuie evitată atunci când se prezintă subiecte de interes public. Mesajele emoționale trebuie susținute cu argumente. În schimb, emoțiile pot fi folosite moderat pentru promovarea subiectelor de interes public (de ex, campanie de strângere de fonduri).

1.6. Dreptul la replică

Dreptul la replică trebuie acordat în același mod cu cel postat inițial (sub formă de postare, nu de comentariu), mai ales în cazul mesajelor care s-au viralizat.

1.7. Respectarea proprietății intelectuale

Sursa trebuie validată, iar proprietatea intelectuală respectată înainte de distribuirea informației.

1.8. Asumarea identității

Se poate folosi un cont cu pseudonim atât timp cât interlocutorul este informat cu privire la identitatea reală a persoanei.

Notă: Acest principiu va face subiectul unor discuții cu managerii rețelelor sociale (Facebook, Instagram etc), întrucât deși în acest moment încalcă Termenii și Condițiile de folosire a platformelor ar putea genera discuții pentru modificarea Termenilor în conformitate cu cererile utilizatorilor. 

1.9. Relațiile în rețea

Tăguirea colectivă, dar și tăguirea forțată a Facebook-ului, pe baza recunoașterii faciale, încalcă dreptul la viață privată al utilizatorilor rețelei.

Organizatorii evenimentelor trebuie să avertizeze persoanele care participă la evenimente că urmează să fie fotografiate și, eventual, tăguite.

1.10. Afisarea demersurilor publicitare

Aici există două puncte de vedere (de supus discuției):

  • nu este importantă anunțarea demersurilor publicitare, întrucât publicul este suficient de avizat încât să le recunoască. Afișarea literei (P) are un impact negativ asupra esteticii unui Instastory
  • este importantă anunțarea/afișarea demersurilor publicitare, întrucât sinceritatea diminează reacțiile negative

La realizarea acestui Cod au contribuit: Cristina Ecaterina-Enache, Daniel Mîndru, Alexandru Chițac, Silvia Sfârghiu, Otilia Micu, Denisa, Denisa-Livia Bordea, Miruna Grecu, Mirela Miruna Niculai, Mădălina Andra, Andra-Elena Chiribici, Anamaria Ghetlea, Oana Fandarac, Ștefania Bârsan, Delia Rotaru, Amalia Lungu, Marina Denisa Chiriac, Marta Tăbăcaru, Paula Iasmina-Naiță

S-a format și un Comitet de Inițiativă pentru continuarea discuțiilor despre Cod cu studenții din București, Cluj, Iași, Timișoara din care fac parte Andra Chiribici,  Cristina Enacache, Silvia Sfarghiu, Melania Nour, Anamaria Ghetla.

Construirea Codului Etic Universitar Studențesc Online va continua în data de 15 noiembrie, împreună cu studenții Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității din București

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *