Primul Ghid Universitar de Bune Practici Online

După crearea și publicarea primei Carte Etice a Rețelelor Sociale, am continuat cercetările pe 300 de conturi de Facebook ale unor cadre universitare din Romania, (pornind de la o grilă realizată pe baza principiilor Cartei Etice a Retelelor Sociale) și am identificat următoarea problematică etică online: Pentru a răspunde acestei problematici, am elaborat primul Ghid Universitar de Bune Practici Online (va fi publicat în volumul Etica si Integritate in Educatie, Cercetare si Inovatie):

  1. Ghid Universitar de Bune Practici Online

1.1.  Personal versus instituțional

Activitatea profesorului în rețelele sociale este în strânsă legătură cu imaginea instituției unde este angajat, atâta timp cât datele de identificare ale profilului conțin referințe profesionale – instituția, funcția deținută etc. Postările din rețelele sociale sunt asimilabile apariților tv/presă: datorită numărului mare de utilizatori ai rețelelor sociale (9,6 milioane de români pe Facebook http://www.facebrands.ro/demografice.html) și a facilităților de distribuire a postărilor, un mesaj poate ajunge, prin viralizare, la mai multe persoane decât prin intermediul unei/unui emisiuni tv/articol de presă. Demersurile unui profesor pe Facebook, de exemplu, spațiu public ca urmare a deciziei ICCJ, nr. 4546 (https://www.clujust.ro/decizia-iccj-nr-4546-reteaua-de-socializare-facebook-este-spatiu-public/ accesat la 15.10.2018), țin de relația sa cu societatea, unde opiniile unui universitar ar trebui să se constituie în repere profesionale și morale. Ca urmare, profesorul ar trebui să menționeze, în postările care se referă la subiecte care țin de viața publică (social, politic etc), dacă opinia publicată reflectă punctul său de vedere profesional, al universității sau nu.

1.2. Prezentarea adevărului și verificarea informațiilor

Profesorul are mereu datoria de a spune adevărul, atât în spațiul academic, cât și în spațiul public. Ca urmare, ar trebui să verifice informațiile înainte de a le publica în rețelele sociale, spațiu virtual care privilegiază foarte mult ficțiunea, deci știrile false.

1.3. Interes public, nu interesul publicului

În continuarea rolului de reper academic în viața cetății, profesorul va privilegia în contul său informațiile care sunt de interes public, în dauna celor care țin de interesul publicului și fac apel la emoții primare (tabloidizare). În condițiile în care rețelele sociale oferă oportunitatea vulgarizării ideilor științifice, profesorul ar trebui sa folosească acest spațiu de exprimare și pentru publicarea ideilor inovatoare.

1.4. Exprimare civilizată

În conversațiile din rețelele sociale profesorul ar trebui să folosească un limbaj propriu statutului său profesional, ton și adresare civilizate, politicoase, cu respectarea opiniei interlocutorului. Polemicile din rețelele sociale ar trebui să se poarte într-un mod civilizat, cu evitarea emoțiilor și privilegierea raționalului. Conversațiile care conțin atacuri la persoană, jigniri, insulte trebuie să fie șterse, conform Deciziei Curții Europene a Drepturilor Omului, menționată în Carta Etică a Rețelelor Sociale, ca urmare a faptului că proprietarii site-urilor și ai blogurilor (posesorii de conturi în rețelele sociale) răspund în solidar cu cititorii care postează astfel de comentarii.

1.5. Evitarea emoțiilor

Cel mai ușor mod de a genera trafic și de a viraliza mesaje este prin stimularea emoțiilor. Cu toate acestea, acest mod de acțiune este non-etic, întrucât de cele mai multe ori emoțiile ocultează raționalul, deci deformează receptarea informației. De aceea este recomandabil ca în rețelele sociale să se privilegieze argumentele și punctele de vedere raționale, nu cele emoționale. Profesorul nu ar trebui să folosească tehnici de comunicare bazate pe excitarea emoțiilor și a instinctelor primare, pentru a genera trafic în cont.

1.6. Drept la Replică

Profesorul are datoria de a oferi drept la replică tuturor persoanelor la care face referire in mesajele sale. Publicarea problemelor care țin de activitatea didactică, studenți, colegi, înainte de a încerca rezolvarea lor în cadrul instituției și a comunității academice, contrazice eticii profesionale.

1.7. Respectarea proprietății intelectuale

Este interzisă publicarea articolelor, fotografiilor, video-urilor din alte surse, fără acordul proprietarului drepturilor de autor (cu excepția știrilor, conform Legii Dreptului de Autor). Articolele pot fi copiate în limita a 500 de caractere, cu spații, cu link la sursă, iar fotografiile și video-urile deloc. Traducerile vor fi semnalate ca atare, cu menționarea sursei, iar dacă depășesc limitele unui citat, vor fi publicate numai în condițiile respectării drepturilor autorului/autorilor. Redarea unor fragmente din articolele științifice se va face în conformitate cu prevederile privind drepturile de proprietate ale revistei/cărții care le deține.

1.8. Relațiile în rețea

Prietenii din rețelele sociale sunt un element constitutiv al imaginii de sine a posesorului contului. La fel și like-urile sau share-urile (cu toate că like-urile nu sunt întotdeauna corespondentul onlineal aprecierilor din viața reală întrucât pot exprima pe lângă apreciere, faptul că persoana care le-a postat este de acord cu interlocutorul sau că a acordat atenție subiectului). Nu este recomandabilă tăguirea in grup, în cazul unor fotografii sau articole, nici adăugarea în grupuri. În ambele cazuri, este recomandată consultarea prealabilă a persoanei care urmează să fie tăguită sau adăugată într-un grup. Același principiu se aplică și mesajelor trimise în masă, pe Messenger. Comunicarea online presupune respectul fiecărei persoane în parte, a vieții private și a alegerilor în rețea.

1.9. Asumarea identității

Profesorul nu va folosi conturi false în rețelele sociale. Folosirea unui cont fals, pe lângă inducerea în eroare a interlocutorului este asemănătoare, în condițiile în care viața virtuală începe să o copieze pe cea reală, cu folosirea unui cărți de identitate false.

1.10. Anunțarea/afișarea demersurilor publicitare

Publicarea unor articole publicitare în contul unui profesor ar trebui semnalată prin litera (P) în fața titlului și prin menționarea clientului. Contractul de publicitate nu trebuie să contravină contractului de muncă încheiat de profesor cu instituția de învățământ sau să-l prejudieze în vreun fel.

În data de 29 ocotmbrie am prezentat Carta Etică a Rețelelor Sociale și Ghidul de Bune Practici Universitare Etice Online, în cadrul evenimentului “Etica în Online” organizat de Centrul pentru Integritate Academică al Universității din București, la care i-am invitat și pe liderii Comunităților Etice Online din Iași, Timișoara și Cluj. Evenimehtul CARFIA a fost organizat de prof. dr. Marian Popescu. La seminarul care a urmat celor două prezentări, profesorii Marian Popescu (Universitatea din BucureștiGheorghe-Ilie Fârte (Universitatea din Iași) și Lucian-Vasile Szabo (Universitatea din Timișoara), Constantin Brîncuș (UB) au adus mici sugestii de modificare a Ghidului pe care le-am inclus în text, a cărui formă finală arată astfel:  

 

  1. Ghid Universitar de Bune Practici Online

1.1.  Personal versus instituțional

Activitatea profesorului în rețelele sociale este în strânsă legătură cu imaginea instituției unde este angajat. Postările din rețelele sociale sunt asimilabile aparițiilor tv/presă: datorită numărului mare de utilizatori ai rețelelor sociale (9,6 milioane de români pe Facebook http://www.facebrands.ro/demografice.html) și a facilităților de distribuire a postărilor, un mesaj poate ajunge, prin viralizare, la mai multe persoane decât prin intermediul unei/unui emisiuni tv/articol de presă. Demersurile unui profesor pe Facebook, de exemplu, spațiu public ca urmare a deciziei ICCJ, nr. 4546 (https://www.clujust.ro/decizia-iccj-nr-4546-reteaua-de-socializare-facebook-este-spatiu-public/ accesat la 15.10.2018), țin de relația sa cu societatea, unde opiniile unui universitar ar trebui să se constituie în repere profesionale și morale.

1.2. Prezentarea adevărului și verificarea informațiilor

Profesorul are mereu datoria de a urmări prezentarea adevărului, atât în spațiul academic, cât și în spațiul public. Ca urmare, ar trebui să verifice informațiile înainte de a le publica în rețelele sociale, spațiu virtual care privilegiază foarte mult fictivul, mai ales știrile false.

1.3. Interes public, nu interesul publicului

În continuarea rolului de reper academic în viața cetății, profesorul va privilegia în contul său informațiile care sunt de interes public, în dauna celor care țin de interesul publicului (tabloidizare). În condițiile în care rețelele sociale sunt un mediu care permite vulgarizarea ideilor științifice, profesorul ar putea sa folosească acest spațiu de exprimare și pentru publicarea ideilor inovatoare.

1.4. Exprimare civilizată

În conversațiile din rețelele sociale, profesorul ar trebui să folosească un limbaj în acord cu statutul său profesional, ton (majusculele semnifică ridicarea tonului) și adresare civilizate, politicoase, cu respectarea opiniei interlocutorului. Polemicile din rețelele sociale ar trebui să se poarte într-un mod civilizat, cu evitarea emoțiilor și privilegierea argumentelor raționale. Conversațiile care conțin atacuri la persoană (jigniri, insulte) trebuie să fie șterse, conform Deciziei Curții Europene a Drepturilor Omului, menționată în Carta Etică a Rețelelor Sociale, ca urmare a faptului că proprietarii site-urilor și ai blogurilor (posesorii de conturi în rețelele sociale) răspund în solidar cu cititorii care postează astfel de comentarii.

1.5. Evitarea utilizării exagerate a emoțiilor

Profesorul nu ar trebui să folosească tehnici de comunicare bazate pe excitarea emoțiilor și a instinctelor primare pentru a genera clicuri pe linkuri (clickbait), acționarea butoanelor de reacții pe Facebook (Instagram) și viralizarea postărilor sale. Este un mod de acțiune non-etic, întrucât emoțiile ocultează raționalul și deformează receptarea informației.

1.6. Drept la Replică

Profesorul are datoria de a oferi drept la replică tuturor persoanelor la care face referire în postările sale. Publicarea problemelor care țin de activitatea didactică, studenți, colegi, înainte de a încerca rezolvarea lor în cadrul instituției și a comunității academice, contrazice etica profesională.

1.7. Respectarea proprietății intelectuale

Este interzisă publicarea articolelor, fotografiilor, video-urilor din alte surse, fără acordul deținătorului drepturilor de autor (cu excepția știrilor, conform Legii Dreptului de Autor). Se recomandă limita de 500 de caractere pentru textul copiat dintr-un articol, obligatoriu cu cu link la sursă. Fotografiile și video-urile nu pot fi reproduce fără acordul autorului. Traducerile vor fi semnalate ca atare, cu menționarea sursei, iar dacă depășesc limitele unui citat, vor fi publicate numai în condițiile respectării drepturilor autorului/autorilor. Redarea unor fragmente din articolele științifice se va face în conformitate cu prevederile privind drepturile de proprietate intelectuală ale revistei/cărții care le deține.

1.8. Asumarea identității

Profesorul nu va folosi conturi false în rețelele sociale. În condițiile în care virtualul devine din ce în ce mai mult un substitut al realității, folosirea unui cont fals, pe lângă inducerea în eroare a interlocutorului, este asemănătoare cu folosirea unui cărți de identitate false.

1.9. Relațiile în rețea

Prietenii din rețelele sociale sunt un element constitutiv al imaginii de sine a posesorului contului. La fel și like-urile sau share-urile (cu toate că like-urile nu sunt întotdeauna corespondentul online al aprecierilor din viața reală întrucât pot exprima pe lângă apreciere, faptul că persoana care le-a postat este de acord cu interlocutorul sau că a acordat atenție subiectului). Nu este recomandabilă tăguirea (notificarea) în grup, în cazul unor fotografii sau articole, nici adăugarea în grupuri. În ambele cazuri, este recomandată consultarea prealabilă a persoanei care urmează să fie tăguită sau adăugată într-un grup. Același principiu se aplică și mesajelor trimise în masă, pe Messenger. Comunicarea online presupune respectul fiecărei persoane în parte, a vieții private și a alegerilor în rețea (conform articolelor 73-75 din Codul Civil)

1.10. Anunțarea/afișarea demersurilor publicitare

Publicarea unor articole publicitare în contul unui profesor ar trebui semnalată prin litera (P) în fața titlului și prin menționarea clientului. Contractul de publicitate nu trebuie să contravină contractului de muncă încheiat de profesor cu instituția de învățământ sau să-l prejudieze în vreun fel.

Acest Ghid de Bune Practici Universitare Etice Online a fost folosit de către studenții Unversității Alexandru Ioan Cuza din Iași, ca bază de lucru pentru elaborarea primului Cod Etic Online Universitar Studențesc (detalii în curând)

4 Replies to “Primul Ghid Universitar de Bune Practici Online”

  1. Citez aproximativ o expresie care mi-a placut mult: ‘fiecare isi zugraveste calea vietii in culorile Imparatiei dupa care tanjeste.’ Cand Imparatia este cea a Binelui si Adevarului, iata ce cale mareata se iveste! Frumos. Tare frumos. 🙂 Admiratie pentru osteneala continua spre implinirea gandului celui bun!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *