Categories
Social Media

Primul Cod Etic Social Media

În cercetările derulate în Social Media între 2012 și 2017 am identificat următoarele probleme de etică, pe baza cărora am construit primul Cod Etic Social Media la nivel european:

  1. Adevărul este înlocuit de ficțiune în articolele online, iar primul semn a fost apariția titlurilor false cu rol de marketing – de a atrage publicul de pe Facebook, pe site-urile de știri. Schimbare determinată de noile valori din rețelele sociale – amuzamentul, ludicul, stimularea emoțiilor primare care devin mai importante decât reflectarea realității.
  2. Valoarea relației sociale devine mai importantă decât valoarea informației, pentru aprecierea și validarea conținutului postat în rețea. Este o schimbare determinată de apariția noțiunii de “Prieten” pe Facebook. Rezultat: contează Cine a scris, nu Ce s-a scris. Valoarea mesajului devine valoarea relației cu autorul. Informația devine interesantă, importantă, adevărată, credibilă dacă avem o bună relație cu cel care scris și dacă acesta are o bună imagine în rețea. Dacă este prietenul nostru, vom crede ceea ce a spus, chiar dacă este o minciună. Această relație de încredere îi determină pe cititori să creadă tot ceea ce scriu bloggerii, de exemplu. Iar rezultatul este o problemă de etică : ce pot să facă persoanele care sunt acuzate și nu au dreptul sau posibilitatea de a se apăra ? Mai ales în cazul în care nu sunt prieteni ai bloggerului…Cum rămâne cu Dreptul la Replică, cu dreptul unei persoane de a se apăra, cu prezumția de nevinovăție ?
  3. Manipularea reputației pe Google. Oamenii decriptează lumea cu ajutorul Google. Bloggerii dețin mijloacele pentru a manipula rezultatele Google – pentru a urca pe prima pagină de căutare articole negative, de exemplu, atunci când este scris numele unei persoane. Această problemă trebuie să primească o soluționare într-un Cod Etic, întrucât Google nu intervine.
  4. Furtul proprietății intelectuale – cuvântul de ordine al rețelelor sociale “sharring is caring” – antrenează o schimbare importantă în procesul de comunicare online: important este să publici, să dai mai departe, nu să produci informația. Acest principiu încurajează furtul fotografiilor, al video-urilor. Youtube joacă un rol foarte important: este folosit pentru “spălarea” proprietății intelectuale al unui video, pe principiul spălării banilor.
  5. Articolele publicitare nesemnalate. Dispariția puterii publicității în rețelele sociale și înlocuirea sa prin recomandări, au făcut să renască relațiile publice. Rezultat, o nouă profesie : jurnalismul de relații publice, care transformă blogurile în agenții de relații publice, care manipulează cititorii. Dar cititorii au dreptul să știe dacă citesc un articol plătit, un articol care reflectă realitatea sau opinia bloggerului. Articolele plătite care înlocuiesc articolele informative, trebuie semnalate prin litera (P) amplasată înaintea titlului.

Pe baza acestei problematici am elaborat primul Codul Etic Social Media European, din care vă prezint selecțiuni:

 1. Site-urile și blogurile nu ar trebui să folosească titluri false sau înșelătoare, nici pentru scopuri de marketing (atunci când încearcă să atragă publicul din rețelele sociale), nici pentru prefațarea articolelor de pe platformele –sursă (site-uri). Titlul ar trebui să reflecte informația din textul pe care îl prefațează, iar articolul să respecte întotdeauna principiul prezentării adevărului.

2. Jurnaliștii online și bloggerii ar trebui să urmeze interesul public, nu interesul publicului. Atunci când aleg subiectele și modul de redactare, criteriile raționale ar trebui să fie preferate celor emoționale.

3. Jurnaliștii online și bloggerii trebuie să acorde Drept la Replică persoanelor vizate în articole, dacă există cereri în acest sens. Comentariul postat la finalul unui articol nu este considerat Drept la Replică.

4. Comentariile care incită la ură și la violență trebuie să fie șterse, conform Deciziei Curții Europene a Drepturilor Omului, din data de 16 iunie 2015, ca urmare a faptului că proprietarii site-urilor și ai blogurilor răspund în solidar cu cititorii care postează comentarii.

4. Este interzisă manipularea Google cu ajutorul diverselor tehnici de marketing, cea mai cunoscută, Google Bomb, fiind inclusă. Orice activitate de acest gen va fi raportată la Google.

5. Este interzisă copierea integral a unui articol, fără permisiunea scrisă a sursei. Articolele pot fi copiate în limita a 500 de caractere, cu spații, cu link la sursă.

6. Este interzisă publicarea fotografiilor sau a video-urilor, fără acordul sursei. Fotografiile nu pot fi copiate și publicate fără acordul autorului, chiar dacă au fost publicate de respectivul autor în rețelele sociale (Facebook, Twitter, etc). Este interzisă publicarea fotografiilor de profil de pe Facebook fără acordul proprietarilor. Fotografiile publicate în rețea sunt destinate strict cititorilor din rețeaua respectivă, nu celor de pe alte site-uri.

7.Articolele publicitare, cele care conțin plasare de produse, trebuie fie semnalate prin litera (P), amplasată în fața titlului.

8. Cadourile sau produsele care sunt date bloggerilor și jurnaliștilor, din motive publicitare, trebuie să fie specificate ca atare, pentru a ajuta cititorul să facă diferența între un produs pe care jurnalistul sau bloggerul îl apreciază cu adevărat și un alt produs care este utilizat și prezentat în articol, în scopuri publicitare.

9. Articolele nu vor folosi ca unică sursă, informațiile publicate în rețelele sociale (Facebook, Twitter, etc). În aceste cazuri, surse din viața reală vor fi contactate, pentru verificarea informațiilor.

10. Traducerile vor fi semnalate ca atare, cu menționarea sursei. Traducerile vor respecta dreptul la proprietate intelectuală al autorului.

11. Vor fi evitate, în titluri, cuvintele care incită emoții gratuite, de exemplu:
“Senzațional, Urgent, Pericol, Sex.” [..]

Autor: Lect. univ. dr. Horea Mihai Badau

@copyright 2017

Toate Drepturile apartin Autorului

Primul Cod Etic Social Media  European a fost prezentat la:

– Conferinta Internationala « Les réseaux sociaux numériques. Un espace de liberté à prendre ou une utopie mort-née ? », organizată la Strasbourg, in noiembrie 2015 de Universitatea din Strasbourg si UNESCO;

Simpozionul National “Independenta media si libertatea de exprimare“, organizat la Cluj-Napoca, in octombrie 2016, de Universitatea Babes-Bolyai, Cluj Napoca.

– Conferința Internațională  “Medias et reseaux sociaux numeriques” organizată la Paris în iunie 2017 de UNESCO, Universite Bordeaux-Montaigne și Universite Paris 8 (cea mai importantă conferință europeană pe tema rețelelor sociale din 2017)

Primul Cod Etic Social Media European a fost publicat, într-o variantă simplificată în primul Manual de Jurnalism Online publicat de mine la Editura Tritonic, în noiembrie 2015, iar într-o formă dezvoltată în cartea Independenta Mass Media și Libertatea de Exprimare, Editura Tritonic, în 2016,

Forma finală a primului Cod Etic Social Media European a publicată în numărul din ianuarie din 2018 al celei mai prestigioase reviste franceze în Științele Comunicării: Revue Francaise des Sciences de l’Information et de la Communication

 

2 replies on “Primul Cod Etic Social Media”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *