Bio:

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC;

Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București;

Conferențiar universitar doctor la Universitatea din Nisa, Franța (cursurile de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 Cercetare în Științele Comunicării, DISTIC, Master 2 Comunicare Culturală, EMIC, Master 2 Media Digitală, ICCD – Spécialité Innovation Création dans la Communication Digitale);

Mai jos, atestarea oficială din 09.12.2020, în care profesorul Paul Rasse, unul dintre cei mai reputați profesori în Științele Comunicării din Franța, directorul Masterului de Comunicare Culturală de la Universitatea din Nisa, creatorul Laboratorului de Cercetare care acum se numește SIC.Lab Mediterrannee, scrie despre mine, citez:  “predă în fiecare an, de 5 ani, cursuri despre rețelele sociale la Master EMIC, spre marea mea satisfacție hrănită din reacțiile pozitive pe care mi le dau în fiecare an studenții despre actualitatea și calitatea cursurilor sale”. Semnificația acestui document, aici.

Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+;

Cercetător-științific principal la Laboratorul de Cercetare în Științele Comunicării Sic.Lab Mediteranee, Nisa-Toulon, Franța;

Coordonator al Grupului pentru Acțiune Etică Online (GAEO) din cadrul Centrului de Acțiune, Resurse, Formare pentru Integritate Academică al Universității din București,

Expert la Center for Civic Participation and Democracy

Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015);

Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015;

Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication;

Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro);
Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca

 

Studii

Doctor în Științele Comunicării, Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării,

Absolvent Departamentul pentru pregătirea personalului didactic, Facultatea de Psihologie şi Asistenţă Socială, Universitatea din Bucureşti

Absolvent cursuri Formator acreditate ANC

Master în Științele Comunicării, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Universitatea din Bucureşti

Licențiat în Jurnalism, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, Universitatea din Bucureşti

Activitate profesională didactică

Lector universitar doctor, Facultatea de Jurnalism și Stiințele Comunicării, Universitatea din București

Profesor – cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licenta, Master 1 INFOCOM, Master 2 EMIC, Master 2 DISTIC, Master 2 ICCD (Media Digitala)

La finalul cursului de Promovare a Culturii in Retelele Sociale, impreuna cu studentii mei de la anul II Master EMIC (Comunicare Culturală), Universitatea Sophia Antipolis, Nisa
La finalul cursului de la anul II Master ICCD (Media Digitală), Universitatea din Nisa

Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, titular al cursului Communication et Ergonomie des Reseaux Sociaux, Master 1 ’’Services et Produits Multimedia’’, Master clasa A+

Cercetător Științific Principal la Laboratorul Internațional de Cercetare SIC.Lab Mediteranee Nisa-Toulon-Marsilia. Domeniu principal de cercetare: Inteligența Artificială

Interese de cercetare şi de predare

Tehnici de comunicare în Social Media, Social Media PR, Social Media Marketing, Inteligența Artificială, Personal Branding Online, Etica și deontologie în Rețelele Sociale (autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale), Antropologie și lingvistica Rețelelor Sociale,  (clic aici pentru articole)

Inaintea examenului 🙂 Impreuna cu studentii mei de la anul III, Universitatea Sophia Antipolis, cursul Numerique et Ecriture

Publicaţii importante

Cărţi de autor: primele manuale de Social Media și de Jurnalism Online din România :

  • Tehnici de comunicare în Social Media, 2011, Editura Polirom, Iași

  • Manual de Jurnalism Online, 2015, Editura Tritonic, București

Tratate originale (în prima ediție) publicate în edituri recunoscute, cu conţinuturi ştiinţifice şi didactice specifice:

Capitole/cercetări în cărți:

  1. ’’Fake news în școala primară. Studiu de caz privind manipularea online’’, în Stoian, Marius, Csibi Magor, Mihăilescu, Grațian, Calitatea Vieții. Tehnologie în retroumanism. Viitorul cu puterea comunităților. Vol I, Ed. Club Romania, 2020, pp 528 – 533
  2. ,,Ghid universitar de bune practici online’’ în Sandu, Antoniu, Popoveniuc, Bogdan, Dir, Etică și Integritate în Educație și Cercetare, Tritonic, 2018, pp. 487 – 503
  3. „Principii și soluții etice în comunicarea online” în Puchiu, Radu, Stoian, Marius, Foca, Marcel, Dir., România Digitală, Ed. Club Romania, 2018, pp. 774-789
  4. „Universurile semantice românești în rețelele sociale. Studiu de caz pe Instagram”, în Păun, Ion, Otiman, David, Ioan, Crișu, Dascălu, Dir., Unitatea Limbii și Culturii Române, Ed. Academiei Române, 2018, pp. 659-666.
  5. „Noul jurnalism și necesitatea unui Cod Etic al Rețelelor Sociale”, în Rad, Ilie, Dir., Independența Media și Libertatea de Exprimare, Ed. Tritonic, Bucarest, 2016., pp. 174-189.
  6. „L’abandon de l’alphabet écrit en faveur de la communication visuelle”, în Pélissier, Nicolas, Maas, Elise, Dir., Vers une Culture Medi@TIC, Paris, Editions SFSIC/L’Harmattan, 2015, pp. 111-125
  1. „Romania: twenty years of professionalization in journalism and still counting’’ cu Coman, Mihai, Radu, Raluca, Păun, Mihaela, Preoteasa, Manuela în Eberwein, Fengler, Lauk, Leppik-Bork, , Mapping Media Accountability in Europe and Beyond, Editions Herbert von Halem Verlag, Cologne, 2011, pp. 142-154
  1. ,,Culture profesionnelle versus practices journalistiques dans la presse roumaine’’, în Coman, Mihai, Dir., Models of, Models for Journalism and Communication, Editions Ars Docendi, Bucarest, 2010, pp. 107-121

Studii/articole publicate în reviste științifice internaționale BDI (indexate în cel puțin trei baze de date științifice internaționale cu peer review)

  1. ’’Intelligence artificielle et réseaux socionumériques : étude d’impact sur la dynamique des mouvements sociaux enFrance et en Roumanie’’, Les Cahiers du numérique, 2019/3, vol. 15(3), p. 211-226, URL : https://www.cairn-int.info/revue-les-cahiers-du-numerique-2019-3-page-211.htm, 2019
  2. ’’L’apprentissage non-supervise des algorithmes dotes avec Intelligence Artificielle limite ou encourage la creativite ?’’  Journal of the Seminar of Discursive Logic, Argumentation Theory and Rhetoric, 17 (2) P 112 – 127, 2019
  3. ’’Les enjeux éthiques de la communication de l’information d’actualité sur les blogs et réseaux sociaux”, Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication, n°12, 2018, (https://journals.openedition.org/rfsic/3527)
  4. ’’Les journalistes remplaçent la vérité par
 le mensonge sous la pression des réseaux sociaux”, Journal of Media Research, Vol 10, 2 (28), 2017, pp. 82-96.
  5. ’’Le passage de l’alphabet écrit à l’alphabet oral sur les réseaux sociaux’’, Journal of Media Research, Vol. 8, 1, 2015, pp. 82-99.
  6. ’’Communication politique et réseaux sociaux: les élections présidentielles 2014 en Roumanie sous la loupe de Twitter et de Facebook’’, avec la collaboration d’Alexandre Eyries, Communication, Technologies et Développement, n°2, 2015, Chaire UNESCO, http://www.comtecdev.com/fr/telecharger/Badau.pdf
  7. ’’Culture professionnelle versus pratiques journalistiques dans la presse roumaine’’, Revista Română de Jurnalism și Comunicare, n° 1, Editions de l’Université de Bucarest, 2010, pp. 17-26.

Peste 50 de participări la conferințe internaționale cu cercetări pe temele: Inteligența Artificiale și comunicarea online, Universuri semantice pe Instagram, Comunicare vizuală versus text în rețelele sociale etc

La ultima dintre elecea mai importantă Conferință Științifică Europeană despre Inteligența Artificială: “Donnees geospatiales, intelligence artificielle et developpement”, organizată de Universitatea din Bordeaux și UNESCO,  la Bordeaux, 14-15 martie 2019, am fost invitat să-mi prezint ultimele cercetări despre rolul și efectele algoritmilor dotați cu Inteligență Artificială asupra proceselor de comunicare din rețelele sociale. La Conferință au participat cei mai importanți cercetători din domeniu, din Europa, dar și din Mexic, Brazilia, Statele Unite etc. Am fost singurul român invitat.

Granturi academice câştigate prin competiţie, proiecte internaţionale/ granturi cu finanţare internationala:

  • Iulie 2009 – Aprilie 2011: Trainer FJSC în proiectul ”European Project Digital Bridges, TR0703.02-01/004-EU-Turkey Civil Society Dialogue – Cultural Bridges”
  • Februarie 2010 – iunie 2013: Trainer FJSC în proiectul FP7 „Media Accountability and Transparency in Europe – MediaAct”, contract 244147. Director UB – prof. univ. dr. Mihai Coman
  • Septembrie 2011 – iunie 2013: Trainer în proiectul POSDRU/90/2.1/S/62591, ”Practicanţii de azi, profesioniştii de mâine ai televiziunilor”

Activitate profesională extra-didactică:

Consultant comunicare în rețelele sociale

2013-2017 : Fondator și redactor-șef al site-ului de știri www.obiectivonline.ro.

2005-2015 : Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media (ACM), asociație care a militat pentru respectarea valorilor din Codul Deontologic al Presei

  • Organizare dezbateri cu bloggeri și personalități din politică, presă etc
  • Organizarea unor evenimente pentru respectarea deontologiei de presă (de către jurnaliști), în parteneriat cu Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) și al Agenției de Monitorizare a Presei
  • Participare la talk-show-uri la principalele televiziuni de știri
  • Elaborarea și prezentarea Declarației Drepturilor Consumatorilor de Media, în fața Parlamentului
  • Participare la elaborarea Legii de funcționare a audiovizualului
  • Organizarea unor campanii de presă pentru respectarea normelor profesionale ale jurnaliștilor
  • Includerea ACM, ca membru cu drepturi depline în Convenția Organizațiilor de Media (COM), care grupează 40 de asociații profesionale ale jurnaliștilor și partiparea la sesiunile regulare ale COM, inclusiv la cea în care a fost creat Codul Deontologic Unic al Presei

2004-2005: Realizatorul talk-show-ului « Lecția de manipulare », Radio Mix FM, București.

2002-2006: Editor și apoi editor-coordonator, Realitatea TV, Bucarest.

2000-2004: Fondator și realizator al talk-show-ului săptămânal, « Decriptaj », Radio France International (RFI), România. 10 ediții ale emisiunii au fost publicate integral în ziarul Cotidianul

2000-2002 : Fondator și redactor-șef al portalului de informații www.apropo.ro, Mediafax, Publimedia, Grupul MEDIAPRO

1996-1998 : Producător și coordonator, publicații Romexpo și Topaz

1995-1996 : Coordonator birou publicitate Antena 1

1993-1994 : Reporter special, Tineretul Liber (redactor-șef Ion Cristoiu)

1992-1993 : Reporter,  Radio France International