De ce sunt atacat pe Google

 

În 2011, când am lansat cartea Tehnici de comunicare în Social Media, suport al cursului de Social Media pe care îl susțineam de 3 ani la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, piața de training Social Media era ocupată de bloggeri. Nu știa nimeni Social Media, în afară de bloggeri (care știau mai mult sau mai puțin), toate companiile voiau să intre în acest domeniu, iar apariția unui manual a făcut un grup de bloggeri să-și simte amenințate afacerile: dacă clienții lor nu mai depind de ei, își cumpără manualul și se descurcă singuri?

Așa că au pus la cale ceea ce știu foarte bine să facă: o campanie de defăimare pe Google. Au scris fiecare, pe blogul său câte un articol defăimător și l-au urcat pe Google prin procedeul Google Bomb (l-am descris în cartea mea din 2011). Astfel, de atunci până acum, adică de 5 ani, articolele respective au rămas pe prima pagină în rezultatele motorului de căutare atunci când cineva tastează prenumele și numele meu. Procedeul, extrem de eficace, este un motiv pentru care bloggerii acționează în grupuri: pun pe mai multe bloguri articole defăimătoare, își dau linkuri între ei, ceea ce face articolele să urce pe Google și pot ruina reputația unei persoane sau a unei companii (dacă scriu mai mulți despre același subiect pare real), ceea ce determină companiile să plătească respectivii bloggeri, chiar dacă nu au nevoie de serviciile lor. Dar, în acest fel, se fereasc de un posibil Google Bomb. Iar Google Bomb este folosit de unii bloggeri, cei mai importanți de pe piață, pentru a șantaja companiile și a “stoarce” contracte. Procedeul este subliniat foarte bine de Mugur Pătrașcu, un actor important pe piața advertisingului online, într-un articol scris în perioada respectivă, din care citez  “Incep sa apara diverse practici. Diversi bloggeri incep sa practice santajul si sa scrie voit negativ fata de branduri astfel incat sa perceapa bani pentru o dezmintire sau revenire pozitiva pe subiect. Cu nerusinare si tupeu, bazat pe frica clientilor de a vedea undeva scris ceva rau despre ei. Aceste posturi creau adevarate crize prin companii si sunt convins ca iresponsabilitatea de atunci este luata de multi si acum in gluma. Altii, pe de alta parte, ignora anunturile si invitatiile (cu valoare evidenta de noutate), daca nu sunt platiti pentru preluare. Practic, acei ani au insemnat si moartea PR-ului pe bloguri si inceputul piscotarelii ulterioare, dar o sa revin pe subiect”. Vă invit să citiți articolul integral. Merită. 

Dacă procedeul a funcționat foarte bine ca să sperii companiile, de ce să nu-l folosim și în cazul Horea Mihai Bădău? Poate se sperie și pleacă de pe piață. Care ne rămâne nouă.

Acțiunile lor de defăimare au avut exact efectul opus: lumea a cumpărat cartea Tehnici de Comunicare în Social Media, care a devenit best-seller al Editurii Polirom (tirajul, de 1.800 de exemplare, s-a epuizat în câteva luni), cartea a intrat în bibliografiile tuturor cursurilor de Social Media și de Jurnalism Online de la toate Universitățile din România. Ceea ce a arătat că în România defăimarea și șantajul, instrumente specifice OTV, nu mai funcționează.

Acțiunea acestui grup de bloggeri m-a determinat să elaborez pe baza unor cercetări aprofundate, primul Cod Etic Social Media European, prezentat la Conferința UNESCO de la Universitatea din Strasbourg, din 2015, iar Codul Etic a fost publicat, într-o formă simplificată, în primul Manual de Jurnalism Online, iar într-o formă dezvoltată, cu toate cercetările care îl susțin, în cartea Independenta Mass Media și Libertatea de Exprimare, publicată la Editura Tritonic, în 2016, sub coordonarea prof. univ. dr. Ilie Rad, de la Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj – Napoca. Primul Cod Etic Social Media European este în curs de publicare în cea mai prestigioasă revistă științifică în domeniul Științelor Comunicării din Canada, Communication, editată de Universitatea Laval, din Quebec.

Vidul legislativ din România oferă, din păcate, un spațiu de acțiune pentru asemenea atacuri (ele nu există, de exemplu, în Franța, unde defăimarea se pedepsește cu închisoarea). Cu toate acestea, așa cum am scris primul manual de Social Media, primul Cod Etic Social Media și prima Teorie Social Media, am inițiat și primul proces de defăimare îndreptat împotriva bloggerilor respectivi, iar procesul este pe rol, la Tribunalul București. Este primul proces de acest fel din România și va stabili standarde etice în online. Am cerut 200.000 de lei noi despăgubiri.

Mi-am continuat munca în online. Teoria mea, prima din Social Media, aceea că vom abandona alfabetul scris și vom comunica prin imagini a fost acceptată pentru prezentare la cel de-al XIV-lea Congres al Societății Franceze în Științele Comunicării, cel mai prestigios for științific în Științele Comunicării din Franța. În urma prezentării al Congres, Teoria mea a fost selectată pentru publicare la cea mai prestigioasă editură științifică din Franța: Editions l’Harmattan, Paris. Ca urmare, sunt invitat în fiecare an să țin cursuri la Universități prestigioase din Franța, printre care Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, unde susțin cursuri de Comunicare în Rețelele Sociale, la anul III Licenta, la anul II Master EMIC (master de Comunicare Culturala), la anul II Master DISTIC (Master de Cercetare în Științele Comunicării), la anul I Master INFOCOM (Master de Comunicare), din 2013, în prezent. De asemenea sunt profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, din Montbelliard, unde sustin cursuri de Comunicare in Social Media, la anul I Master Produits et Services Multimedia, master clasificat A + în Franța. Directorul Laboratorului de Cercetare de la Universitatea Franche-Comte mi-a spus: am putea să aducem un specialist din Franța, de la 100 de kilometri, dar preferăm să aducem un profesor de la 2.500 de kilometri, din România, să-i plătim avion, cazare și salariu, pentru că vrem cel mai bun specialist (nu poate exista o satisfacție mai mare pentru mine 🙂 )

Am scris și a doua carte de Social Media, Manual de Jurnalism Online, al cărei tiraj s-a epuizat în 3 luni și lucrez la a treia carte, care va ieși pe piață în octombrie.

Sunt Consultant Social Media de 8 ani, am adus site-uri de știri la 100.000 de vizitatori unici într-un an de zile, am creat și am condus primul portal de știri din România…

Și din acest an, am decis să-mi împărtășesc cunoștințele cu ceilalți (pe lângă studenții români și francezi). Deci voi începe traininguri Social Media.