Lumea fuge pe MeWe și pe Signal

Este cea mai mare prostie posibilă. Și arată analfabetism digital. Adică oamenii nu au înțeles lumea virtuală în care trăiesc.

Dacă vrei să scapi, ieși cu totul din rețelele sociale. Dacă nu ieși cu totul, dacă intri în altă rețea, ești tot în lumea algoritmilor IA. Ești pe teritoriul lor. Telefonul tău e plin cu algoritmi Facebook. Chiar dacă nu mai intri pe Facebook, chiar dacă ștergi aplicația din telefon, ei te vor urmări în orice rețea ai merge și vor face tot posibilul ca să te întorci pe Facebook.

Vrei să vezi?

Ai plecat pe MeWe sau Signal? În cel mult trei luni vei fi înapoi pe o rețea deținută de Zuckerberg. Haideți să facem experimentul.

Să fugi de pe Facebook pe MeWe est ca și cum ai fugi dintr-o țară într-alta. Dar ești tot pe Pământ, tot într-o rețea socială. Și, dacă ai fugit în altă țară civilizată, vei găsi tot Coca-Cola la magazin. Pentru că este peste tot.

Sigur, mai este alternativa chinezească. Sau cea rusească. Adică poți să fugi în China sau în Rusia, pe TikTok sau Vkontakte. Dar și de acolo ai fi adus înapoi, adică vei fi smuls din brațele algoritmilor rusești și chinezești (deși, btw, cei chinezești sunt mai buni decât cei americani – de aici și timpul enorm petrecut pe TikTok de cei care au conturi acolo). Dependența de platformă nu a apărut din senin, ea a fost indusă de algoritmi. Algoritmii pe care tu i-ai crescut prin experiențe online ani de zile, nu te vor lăsa să pleci definitiv de pe platformă. Oricum, eu nu recomand rețeaua rusească. Oricât ar fi Cola de rea, tot mai bună-i în țara ta.

Deci, să privim cu amuzament, cum fug oamenii speriați de roboți într-o altă țară guvernată de roboți și cum se vor întoarce de unde au plecat, aduși tot de roboți. Pentru că ei habar nu au că există roboți sau dacă știu că există, cunosc puține lucruri despre modul lor de funcționare. Iar roboții fac ravagii, ca să zic așa, pentru că sunt necunoscuți și nevăzuți, exact cum era și coronavirusul la început.

Felul în care oamenii fug, ca niște găini speriate, dintr-o ogradă într-alta care, de fapt, este aceeași, ne dă o privire despre viitorul omenirii în lumea guvernată de roboți.

Citește aici mai multe despre IA

Și, dacă ai fugit pe Signal, pentru că a zis Elon Musk, Elon Musk vrea să se lupte cu IA. Zuckerberg, nu. Citește aici. Opinia mea: oamenii nu au nicio șansă în fața IA și cea mai proastă soluție este să se poziționeze ca adversari. Cea mai bună soluție este să se poziționeze ca parteneri. Fugi de ceea ce nu cunoști. Am depășit acest stadiu primitiv al omenirii, nu?

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca