Cumpănașu este noul Netlifx de pe TikTok

Rețelele sociale au anunțat, prima dintre ele, Snapchat, că vor produce propriile seriale, pentru ca utilizatorii să nu mai plece din rețea pe alte platforme, cum e Netflix, ci să rămână în rețea și pentru porția zilnică de serial.

Cumpănașu este serialul zilnic, pe care TikTok nu a reușit încă să-l producă, dar a cărui nevoie se vede grav.

Cumpănașu a răspuns nevoilor elevilor izolați în case, cu o viață socială restrânsă, puși în fața unui mediu nou cu miloane de probleme, cum este școala online, plictisiți în vacanță, le-a oferit, practic, nevoia de entertainment, într-o formă pe care nici serialele, nici rețelele nu au reușit-o până acum: serialul la care participi și tu. Că asta înseamnă rețea socială: participare, iar serialul, dramă. Cumpănașu a făcut un serial la care elevii pot să participe, prin includerea lor în live-uri, duete, este practic un reality show accesibil pe TikTok.

Cu efecte extrem de negative, bineînțeles.

Cum au reacționat autoritățile? În paranteză fie spus, autoritățile au arătat că habar nu au să facă comunicare online.

Cum au reacționat: au aruncat în bătălie un tânăr, acum student, care a intrat în dialog, respectiv în bătălie cu el și le-a adus la cunoștința elevilor cine este cu adevărat Cumpănașu. Cumpănașu l-a inclus in reality show, au făcut un duet care a devenit viral, până aici toate bune și frumoase: trimiți un ambasador al informației de vârsta celor afectați, tinerii. În paralel, toate televiziunile încep ofensiva.

Toate bune și frumoase: informația ajunge la elevi, ei încep să se retragă, Cumpănașu pierde aproximativ 20.000 de urmăritor din cei 500.000, se viralizează informațiile reale despre el pe TikTok.

Ce s-a întâmplat de fapt și nu a înțeles nimeni? Aceasta acțiune împotriva lui Cumpănașu a alimentat serialul. Orice serial, care se respectă, trebuie să aibă momente de cumpănă, lupta dintre bine și rău, momente dramatice etc. Altfel nu se mai uită lumea. Cumpănașu a primit din partea autorităților acest moment dramatic pentru serialul său. Și l-a exploatat la maximum. A trecut la momentul doi, în care el, victimă, se luptă cu sistemul etc. Adică a continuat serialul. Ceea ce nimeni nu se aștepta să facă. Bineînțeles că a făcut asta, dacă i s-a dat material!!! Și serialul continuă. Însuflețit de lupta cu cei care-l atacă, Cumpănașu nu numai că a recuperat cei 20.000 de urmăritori, dar continuă să crească.

Pentru că lumea se plictisește, pentru că există probleme reale în învățământ, nerezolvate prin atacul la Cumpănașu, pentru că, dacă se oprește serialul, ce faci în continuare?

Aici au greșit autoritățile în campania de comunicare: când l-au demascat pe Cumpănașu, ar fi trebuit să furnizeze o alternativă, un alt om, corect, onest, care chiar să devină un interlocutor al elevilor și să încerce să le ofere sfaturi, rezolvări legale, la problemele pe care le ridicau. 500.000 de oameni nu se ridică de pe scaun și pleacă când se termină serialul. Ei așteaptă o continuare. Altfel, unde ar putea să plece? La un alt serial. Dar un alt serial nu a început. Cumpănașu a fost lovit cu toate forțele și atât. A ripostat, tânărul care se lupta cu el a cedat și Cumpănașu a revenit cu noi episoade. A triplat producerea lor, într-o zi a produs câteva zeci de video-uri. A crescut angajamentul cu publicurile sale, s-a apropiat și mai mult, a răspuns fiecărui comentariu în parte printr-un video, a depus o muncă teribilă. Teribilă, dar ușor de făcut, pentru că nu avea niciun competitor, lucru la care nu s-a gândit nimeni.

Oameni precum Cumpănașu înfloresc în România și înainte să înflorească Cumpănașu pe TikTok a înflorit în alte zone ale Educației, inclusiv prin parteneriate cu cel care este acum Ministrul Educației, pentru că nu există profesioniști. Nu există profesioniști în grădina comunicării românești din rețelele sociale emergente. Și atunci, buruieni, precum Cumpănașu, înfloresc nestingherite. Și acum, el crește mai rapid decât înainte pentru că nefinalizarea demascării sale, prin oferirea unei alternative, a unui competitor, a transformat demascarea în carburant.

Dragi autorități. Adevărul este că predarea online a creat o distanță între profesori și elevi. Această distanță trebuie umplută cu ceva. Se numește consiliere. Explozia lui Cumpănașu arată fantastica nevoie de consiliere a elevilor, într-o perioada în care au fost rupți fizic de profesori și de colegi. L-ați demascat pe Cumpănașu. Foarte bine ați făcut. În locul lui trebuia sa trimiteți pe TikTok un comunicator cel puțin la fel de bun ca el, dar onest, nu ca el. Care să preia această imensă rană crescută în lunile de predare online din pandemie și s-o panseze, s-o vindece. Cu onestitate, cu deschidere pentru rezolvarea problemelor, cu soluții reale, nu cu minciuni și cu amenințări în vânt, cum face Cumpănașu. Simplul fapt că elevii i-au crezut minciunile și amenințările, arată cât de mare este nevoia lor de consiliere, adică de sprijin.

Și, bineințeles se mai adaugă ceva: nevoia de distracție, de serial, de entertainment, de produsul de care vorbeam la început: serial de dramă de pe Netflix, într-o rețea socială, unde poți să participi și tu, unde poți să devii și tu vedetă (mulți elevi au devenit vedete prin interacțiunea cu Cumpănașu și cei care-l susțin și cei care-l contestă – tânărul care l-a demascat a câștigat mulți urmăritori pe care îi folosește acum în scop personal, pentru a-i transforma în clienți ai ideilor sale de afaceri) !!!! Fiecare s-a înfruptat din bucățica Cumpănașu și a fugit cu ea în propriul frigider de acasă. Iar elevii au spus: și acum noi, ce? Închidem serialul Cumpănașu? Și ce facem apoi? Și au revenit la serialul Cumpănașu care a îmblânzit extrem de mult tonul, a băgat-o în serial și pe soția sa, care a deschis cont și îl sprijină, deci după ce a fost Salvatorul, Făt Frumos (Zburătorul lui Heliade Rădulescu) și Pedofilul, acum Cumpănașu este Tata. Și Mama.

Trebuia să aduceți pe TikTok un înlocuitor, un competitor real, care să-i preia sarcinile după ce e demascat. Nu ați făcut asta, ați făcut doar primul pas. L-ați alimentat. Și el crește

Pentru că în România există foarte puțini comunicatori profesioniști în rețelele sociale.

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca