Profesorii semnatari ai Petiției prin care cer respectarea Legii 153/2017 au adus la cunoștința Ministrului Educației probleme grave din sistem

Profesorii semnatari ai Petiției prin care cer respectarea Legii 153/2017 au adus la cunoștința Ministrului Educației probleme grave din sistem

Reproduc integral mailul pe care l-am trimis azi Ministrul Educației, domnul Sorin Mihai Cîmpeanu, la adresa de mail cabinet@edu.gov.ro

Stimate Domnule Ministru

Permiteți-mi să vă aduc la cunoștință câteva probleme importante din sistemul de învățământ semnalate de semnatari ai petiției pentru respectarea Legii 153/2017 – petitia a fost semnata pana la aceasta ora de 14.167 profesori (https://www.petitieonline.com/cerem_respectarea_legii_respectiv_majorarea_salariilor_profesorilor_conform_legea_1532017_modificata_prin_oug_135_din_14_august_2020?s=80855156&fbclid=IwAR28Ba616dDDUf9diacKGTIfEO14QB6zvwSI8njLwyAXnBES70vej8pTLMg)

Prin prezenta, dorim să vă înștiințăm, de asemenea, că demersul nostru nu este numai unul de majorare a salariilor, ci și de îmbunătățire a sistemului de învățământ, proces la care dorim să contribuim.

Mai jos, sugestiile și problemele ridicate de profesori:

1.15-20 de elevi in clasa ( toti vor scoala ,,ca afara”, dar ei nu stiu ca sunt 2 cadre la 15 elevi) 2. O proba la Bacalaureat, pentru specializarile tehnice, din obiectele de profil, la care au nr.mare de ore; 3. Scoaterea gradatiei de merit si inlocuirea acesteia cu salariul de merit ( CA poate decide cine munceste suplimentar si cu folos in scoala); 4. Formarea gratuita a profesorilor pt.utilizarea aplicatiilor in predarea online; 5. Tichete pentru achiziționarea de carti, abonamente aplicatii digitale, periferice etc. 6. Aerisirea programelor scolare si inlocuirea unor continuturi / capitole cu tematici din optionale sau din noile propuneri de discipline ( care se subordoneaza oricum specializarilor de baza; ex. educatie media -la română, editari video -la informatica etc. a.i. sa nu dispara disciplinele clasice, ci sa se actualizeze atat continuturile, cat si competentele profesorilor); 7. Consilierul educativ ( coordonatorul de activitatiscolare si extrascolare) sa fie remunerat, printr-un spor specific; 8. Crearea unei platforme unitare, la nivel de minister, care sa contina toate datele elevilor si ale profesorilor, pentru a nu ni se cere tot felul de statistici si rapoarte redundante ( ex.elevi din mediul rural, legalizari acte de studii, vechime, elevi pe grupe de varsta etc.) 9. O sectiune pe site-ul MEN, dedicata profesorilor, cu exemple de bune practici( activitati, proiecte, lectii etc), pe discipline. 10. Inlocuirea cercurilor pedagogice cu seminarii, conferinte, excursii tematice etc. 11. ,,Scoala altfel” sa fie transformata in ,,orele model”, atunci cand conditiile permit, in afara spatiului scolar ( ex. româna la case memoriale, mass-media in redactii, desenul la Galerii de arta etc.), prin realizarea de parteneriate cu institutiile culturale, sportive, stiintifice. 12. Program scolar până la ora 15 ( evitarea schimburilor de după amiază, care nu permit elevilor activități opționale, fiind fără randament și chiar dăunătoare elevilor care ajung la 8-9 seara acasă); 13. Pauza de prânz de 30-40 min. ( pt.digestie si recreatie, ideal masa calda, prin firme de catering / cantine / pachet individual- în locuri amenajate).( Bândiul Ionela Mihaela, limba română, Colegiul Tehnic Rădăuți, jud.Suceava)

Solicitam tratament nondiscriminativ pentru profesori, adică nu unii și aceiași trimiși de direcțiile școlilor, an de an doar la clase cu,, probleme,, Abordarea responsabila a programelor și manualelor, nu manuale valabile pentru nivel universitar virate silit la gimnaziu și liceu, stoparea încercărilor de a se eliminaIstoria si Geografia, reintroducerea Culturii Civice, respectarea disciplinelor Desen si Sport,tichete de hrana dar și de procurat cărți, mărirea salariului conform promisiunilor făcute in2020, mărire pentru toți profesorii, prezentarea mai numeroasa în mass medii a profesorilor exemplar, Profesor doctor Diana Barbu Colegiul,, Ferdinand I,, ManeciuUngureni, Prahova, semnat azi, 9 ianuarie 2021

Consider că cei care se ocupă de reglementări ale sistemului de învățământ preuniversitar ,sunt rupti total de realitatea din scoli si ar fi bine sa fie trimiși pe teren,în țară,pentru documentare,o perioadă de minim un semestru ..apoi sa se apuce de treabă.. acolo sus la Minister. Spun asta deoarece primim indicatii aberante ,în mod constant ,iar noi trebuie să ne conformam,cum necum..ca daca i ordin,cu placere  (Andreea Bodnărescu,Colegiul Economic Mangalia)

Noile planuri cadru prevăd tăierea orelor de geografie. Acest fapt reprezintă un atac la adresa elevilor care iubesc foarte mult acest obiect si un atac la adresa profesorilor deoarece rămânem fără ore. Vasilie Carmen Colegiul Național de Agricultură și Economie Tecuci

Respectarea legii salarizarii, sprijin in actiunile profesorilor atat din invatamantul preuniversitar cat si din învățământul universitar,  deoarece doar asa aceasta meserie va fi mai apreciata si mai dorita, se va trece prin “ sită”…așa cum era cândva si ajungem la valoarea/ prestigiul de care vorbim. Daca e bine platita ca meserie, concurenta va fi mai mare, nu vor “ fugi” din sistem, cei valorosi, ci vor ramane! prof. invatamant primar, titular, 23 ani vechime, grad I, Livia Potra, Liceul Tehnologic “ Vlădeasa” Huedin.

Mereu am fost acuzati ca facem greva sau luam atitudine numai in ceea ce priveste majorarile salariale strict ale cadrelor didactice, fara personalul nedidactic si auxiliar din scoli. Cred ca ar fi bine sa vorbim si despre ei, si despre programe, manuale, dotarea scolilor/institutiilor de inv. cu cele necesare.  Damian Meda, Scoala Gimnaziala “Horea”, Cluj-Napoca

Din ce știu eu, angajatorul asigura locul de munca al angajatului. Eu știu că sunt angajata Ministerului Educatiei, care mă plătește și mă inspectează. Dar, care, nu îmi asigura condițiile de lucru, acestea intrând în atribuțiile primăriei. Mai exista astfel de situații în sistemul bugetar? 2. Curriculumul/ planurile cadru/ nr de ore alocate unor discipline – nu sunt corelate cu realitatea, cu nevoile “pietei”, cu formarea unui adult adaptabil cerințelor secolului 21. 3. Programele cuprind conținuturi și competențe care nu pot fi parcurse/ atinse într-un număr prea mic de ore alocate (la anumite discipline ex Geografie, Istorie) . Nu sunt corelate conținuturile între discipline diferite ex. Fizica – Matematica. S- au scos anumite discipline la anumite profile , care, după părerea mea nu ar fi trebuit eliminate ex . Fizica, Chimie, la profil Servicii , clase XI, XII sau Biologie la profil Tehnic – materie aleasa la Bacalaureat, dar pe care elevii nu o parcurg in clasa a XII a. Nu exista cultura civica la liceu. Exemplele pot continua. 4. Licee tehnologice versus licee teoretice. Trebuie făcută o analiză corecta a ponderilor. De câți absolvenți de licee teoretice este nevoie? Ce profile exista la tehnologice? Care sunt cerințele pieței? Ex. Profil Estetica Corpului/ stilist/ coafor. Liceu și școala profesională. Lipsa profesori calificați, lipsa dotări. Zeci de absolvenți anual. De ce? Alt ex . Profil Tehnic, specializare tehnician mecatronist. Mecatronica? Robotica!? Profesori ? Nu. Dotări? Nu. Robotica (mecatronica) la un liceu tehnologic unde se intra cu medii de 5. Elevii deja au demonstrat că nu fac fata la materii grele, matematica , fizica, dar au parte la liceu de sisteme mecatronice și Bacalaureat la Fizica și Matematica! 5. Școli generale cu clase supraaglomerate! De ce? Exista școli și licee cu spatiu, cu număr mic de clase și școli/ licee cu număr foarte mare de clase, uneori ajungăndu- se la mai multe schimburi sau la “școala în containere”. De ce? 6. Finanțarea per elev a adus disfuncționalități și a influențat calitatea actului educational. 7. Titularizarea. Anii de mult uitati a permis titularizări “cu dosarul”. Apoi a urmat titularizarea prin examen. Dar, treptat posturile scoase la concurs s – au împuținat…. A urmat faimosul articol 253, creat de PDL cu dedicație, mai mult ca sigur. Numai că, acesta a permis titularizarea unora cu note mai mici în fața altora cu note mai mari luate la același examen. A provocat certuri între profesori, a schimbat destine (și țineți cont că avem o singură viață). Și va schimba în continuare, deoarece era vorba de “titularizare în școala” care a fost ștearsă cu guma, ajungând-se , pe nedrept , evident, la “titularizare în sistem”, cu alte cuvinte la o restrângere, nu se mai tine cont de niciun principiu. 8. Trecerea de la titular pe o disciplină la titular pe alta disciplina. Da, a fost (nu știu dacă mai este așa ceva) posibil ca multe învățătoare, de ex, titulare, prin reconversie și apoi transfer , să devina titulare (fara concurs pe disciplina respectiva) la materia pentru care a făcut reconversie. Încalcă, evident niste principii, dar cine mai tine cont de principii… 9. Bacalaureatul , o mare provocare. a) elevi care intra la licee tehnice cu medii de 5, mici , obligați să dea examen de bacalaureat la Matematica, Fizica , Biologie (materie pe care nici macar nu o mai fac in clasa a XI a și a XII a). Evident că nu iau Bacalaureatul, dar înțeleg cei de la minister că nu vor lua niciodată? Că au venit la liceu cu medii la matematica de 5, unii repetenți? b) Profil Servicii versus profil Socio – Umane. Principiul egalității de șanse . Ambele profile dau aceeași Geografie la Bacalaureat, numai că … la servicii se face 1 ora / săpt, clasa a XII a, 2 ore / sap , fara posibilitate de opțional, iar la socio-umane 2 ore/săpt ajungăndu- -se până la 4ore/săpt. Egalitate de șanse? Nu! Nu ar trebui sa se dea Bacalaureatul la o disciplina care se preda doar in clasa a IX a, ex Logica. Fie să se scoată, fie sa fie predată și în clasa a XII a. De la clasa a IX a la a XII a este o diferență de timp prea mare. Elevii nu mai au contact cu materia sau cu profesorul. Probabil că mai există și alte exemple. 10. Școala profesională. Elevii care ajung la școala profesională sunt , in general , elevi care fie nu au dat examenul “de capacitate” , fie au luat medii foarte mici. La anumite discipline, cum este Geografia sau Istoria, într-un singur an, adică clasa a IX a, trebuie predata materia din 2 ani ! La elevi care întâmpină dificultăți de scriere, înțelegere, unii chiar cu CES sau semianalfabetism. Programa este aceeași cu a claselor de liceu zi. Cu anii in urmă, pentru școlile de arte și meserii exista o programă specială și manuale adecvate. Ar trebui sa se tina cont de nivelul real al elevilor. O alta “ciudățenie” , ei încep materia de clasa a X a, fara sa fi promovat materia de clasa a IX a. 11. In privința ocupării postului de director, acesta ar trebui limitat la mandate , asemenea președintelui. Nu este benefica “atribuirea” unui post de director la școala/ liceu pe viață, cum se intampla în prezent. Ar trebui, de asemenea, organizat concurs, ca la rezidențiat sau titularizare Nr posturi , Nr concurenți. Ședința publică. 12. Paza in scoli (fara comentarii). 13. Parteneriat școala – comunitate – familie, real, nu doar pe hârtie. 14. Desființarea serviciului pe școala. 15. Inlocuirea Religiei la clasa a XII a cu Cultura Civica. 16. Asigurarea resurselor materiale atât la preșcolari , cât și la gimnaziu și liceu. La grădiniță, pentru copilul meu am cumpărat rechizite, jocuri, topuri hârtie, dar, în același timp am cumpărat și pentru liceul la care lucrez, deoarece școala nu are bani pentru markere, coli, burete, planșe, atlase, etc. 17. Verificarea acordării gradațiilor de merit. 18. Cursurile – eliminarea obligativității atâta timp cât costă. Salariile sunt prea mici pentru a ne permite cursuri cu bani. Includerea în oferta de cursuri și a cursurilor de limbi străine sau utilizare calculator. Chirica Georgiana. Liceul tehnologic “Dragomir Hurmuzescu”, București

Ministrul zicea ca doreste desființarea simultanului. Lucrez in conditii de 4 clase simultan. Banuiesc ca nu știți ce înseamnă acest lucru. Nici nu vă doresc. Aș fi de acord cu desființarea, însă acest lucru va duce la creșterea abandonului școlar. Opriș Rodica, Școala Gimnazială Kos Karoly , Izvoru Crișului, Cluj.

Cu stima, din partea Comitetului de Promovare a Petitiei prin care cerem respectarea Legii 153/2017

Lector universitar doctor Horea Mihai Badau

 

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca