Ce ar trebui să facă România

Ce ar trebui să facă România

Ar trebui să se detașeze din marea de conservatorism din Europa de Est întreținută masiv de Ungaria și Polonia și să arate că poate fi un partener progresist al Statelor Unite, în următorii ani.

În acest fel ar atrage interes și simpatie, așa cum Ceaușescu a atras interes și simpatie in anii 68-70 când s-a îndepărtat de Uniunea Sovietică.

Ce ar trebui să facă în acest sens?

  1. Să promoveze femei în funcții de conducere publice, pe liste la alegerile parlamentare, în general, în posturi-cheie
  2. Să promoveze minoritățile în posturi-cheie. Acum romii au în România exact aceeași condiție pe care o aveau afroamericanii în SUA în anii 60-70. Filmul Ghici cine vine la cină, cu Katharine Hepburn și Sidney Poitiers este foarte relevant în acest sens – trebuia să obișnuiască societatea americă cu prezența străinului, a omului de culoare în sufragerie, în familie. În lunga și complexa mea viață, am avut, la un moment dat și un Plafar. Unul dintre cele mai vândute produse era crema care albea pielea – semn al dorinței de integrare a unei părți minoritare a populației.
  3. Să se permită manifestațiile și să se țină cont de părerea oamenilor. Ceea ce se întâmplă acum în România este semnul unui regim autoritar: manifestațiile sunt mereu privite/tratate ca un eveniment negativ. Ceea ce ne aduce aminte de vremurile lui Iliescu, cu consens și pace. Oamenii guvernează pentru oameni. Oamenii au fost aleși de oameni. Această legătură nu trebui să se rupă niciodată. O societate modernă este cea care arată că nu a uitat că principalul scop este bunăstarea celor guvernați. O societate sănătoasă este cea în care oamenii își exprimă opinia, în care oamenii manifestează. Este un semn de sănătate. La noi sunt multe semne de boală. Nu pentru Trump, ci pentru Biden. Și închei: trebuie schimbat ordinul de zi pe unitate pentru jurnaliști, respectiv schimbat modul în care li s-a cerut să relateze manifestațiile. Într-o țară democratică, oamenii țin cu oamenii care ies în stradă. E normal. Power to the people. În regimurile democratice oamenii se bucură când văd că se exprimă alți oameni. În cele dictatoriale, nu, că oamenii au fost dresați altfel.

Dacă nu vom lua aceste trei măsuri rapid, vom fi asimilați cu Ungaria și Polonia (care a câștigat enorm, totuși, prin manifestațiile anti-avort care au făcut guvernul să dea înapoi).

Și, nu știu dacă ați observat, pe culoar urcă repede Serbia. Care a făcut acorduri de liberă-circulație cu vecinii, care se îndepărtează de Rusia…

România rămâne troglodită în conservatorism. Rămâne? Mie, în acest moment mi se pare că da. În acest moment, pare că încă nu putem răsufla sub povara stafiei lui Ceaușescu.

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca