Ce măsuri trebuie luate urgent

Ce măsuri trebuie luate urgent

Urgent înseamnă mâine. Altfel nu scăpăm de lockdown și se face totul praf și pulbere: economie, alegeri, psihic colectiv.

  1. Toți angajații pentru care există posibilitatea, trebuie să lucreze de acasă. Principalele locuri de infectare sunt cele din transportul în comun, aglomerat la ore de vârf, pentru că transportă oameni la serviciu. La orele de vârf oamenii stau lipiți unii de alții, la o distanță mai mică de 30 de cm între măști, în spațiu închis, ceea ce favorizează răspândirea virusului, pentru că măștile ieftine, din comerț, nu protejează nici 50%. Refolosite, nu mai protejează deloc. Oamenii se înghesuie acum la metrou, la ora 9, stau înghesuiți ca sardelele, ca să meargă în Pipera, la o multinațională și să stea la calculator. Au calculator și acasă.
  2. Trebuie limitată la maximum plata cash. Comercianții trebuie să invite clienții, sub toate formele, să folosească plata cu cardul. Băncile trebuie să încurajeze clienții, prin măsuri specifice, să folosească cardul (mie mi-au scris că dacă nu folosesc cardul, o să-mi pună taxa la bancomat și nu exista coronavirusul la acea vreme). Bancnotele sunt un mijloc de transport ideal pentru virus. Oamenii iau și dau bancnote, apoi nu se spală pe mâini. Asta făceau tot timpul astă-primăvară, când stăteau închiși pe degeaba la 300 de cazuri pe zi. La 7.000 de cazuri pe zi oamenii își dezinfectează mâinile mult mai rar decât o făceau la 300 de cazuri pe zi. 1-0 pentru virus. În locuri unde sunt mari aglomerații, stații de metrou etc, trebui montate dezinfectante. Chiar dacă nu le vor folosi mulți, le vor aduce aminte că trebuie să se dezinfecteze.
  3. Trebuie oprit rapid robinetul de virusuri din țările unde se îmbolnăvește un om la fiecare 30 de secunde, cum e Franța. Înainte de a te gândi să închizi parcurile seara, trebuie să te gândești să reinstitui controalele epidemiologice la frontiere. Nu cum se face acum, cum se făcea astă-primăvara, cu echipe mixte la frontiere. Dacă nu oprești ce vine din exterior, în condițiile în care lockdown-ul din alte țări va trimite un nou val uriaș de români acasă, iei degeaba măsuri interne. Ar fi trebuit să învățăm din greșelile din primăvară, când frontierele s-au închis foarte târziu, după ce luasem porții imense de virus din Italia și am stat în case, pentru că guvernanții au sperat la alegeri anticipate, deci nu au vrut să supere diaspora. Asta se întâmplă și acum. Guvernanții vor alegeri pe 6 decembrie, deci nu vor să supere diaspora, care votează de obicei, cu Dreapta. Iar ne îmbolnăvim, ca astă-primăvară, pentru că lor le e teamă că pierd voturi. Nu am mai văzut niciun reportaj de la graniță, nu am mai văzut nicio relatare care să arate cifrele românilor care intră acum în țară. Aceste cifre le vedeam des în primăvară. Acum nu le mai vedem deloc. De ce?
  4. Comunicarea de criză, pentru că acum traversăm o criză, trebuie făcută de o singură persoană, credibilă, care să nu fie angajată politic și să aibă calificare în domeniu. Comunicarea trebuie preluată de un medic epidemiolog și tot ce se comunică pe acest subiect să intre în sarcina sa. Întrucât acum se comunică politic, pe mai multe voci, informația se decredibilizează, cu rezultat direct în nerespectarea, de către populație, a măsurilor de combatere a răspândirii virusului.

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca