CV științific Horea Mihai Bădău

CV științific Horea Mihai Bădău

Experiență profesională în cercetare și predare: 

2017 : Profesor-invitat, Université Franche-Comté, Montbéliard

Curs magistral: Communication et Ergonomie des Réseaux Sociaux, Master  1 Produits et Services Multimédia, Master Classe A+

2016 – prezent : Cercetător Principal la SIC.Lab Méditerranée, Laboratoire de Recherche en Sciences de l’Information et de la Communication, UFR LASH, Université Côte d’Azur, Nisa. Domeniu de cercetare: Inteligența Artificială

2014 – prezent : Enseignant-chercheur, Université Cote d’Azur Nice, UFR LASH, Département des Sciences de l’Information et de la Communication (1200 studenți)

Curs magistral: Psychologie des Organisations, anul I Licență, 2017.

Curs magistral: Numérique et écriture, anul III Licență, 2015-2018.

Lucrări dirijate: Optimiser la recherche d’emploi sur les réseaux sociaux, UEL, 2014-2017.

Curs magistral: Réseaux socionumériques, Master 2 DISTIC (Cercetare), 2016 – 2018.

Curs magistral: Communication culturelle et réseaux sociaux, Master 2 EMIC (Comunicare Culturală),  2015-prezent.

Curs Magistral: Techniques de référencement. Présence passive et active sur internet, Master 2 ICCD (Media Digitală), 2019 – prezent

Curs magistral: Techniques de Communication sur les Réseaux Sociaux, Master 1 Information – Communication, 2015 și 2016 (al doilea an, la cererea studenților).

2008 – prezent:  Lector doctor la Universitarea din București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Departamentul Jurnalism.

Curs + seminar: Jurnalism Online, anul III Licență, 2009- prezent.

Curs + seminar: Tehnici de comunicare în Social Media, anul III Licență 2009-prezent.

Seminar: Deontologia presei, anul II Licență, 2008-2015.

Seminar: Tehnici de investigație jurnalistică: 2008-2014.

Publicații științifice: 

Cărți de autor: 

  1. Manual de Jurnalism Online, Editura Tritonic, București, 2015, 368 pagini.
  1. Tehnici de comunicare în Social Media, Editura Polirom, Iaşi, 2011, 215 pagini
  2. În curs de publicare: Personal branding online, Editura Pro Universitaria, 2020

Articole în reviste științifice internaționale editate în Franța, care fac parte din clasamentul revues classantes realizat de CNU (cele mai prestigioase reviste științifice franceze în Științele Comunicării):

  1. ,,Intelligence artificielle et réseaux socionumériques: étude d’impact sur la dynamique des mouvements sociaux en France et en Roumanie’’, Les Cahiers du Numérique, dossier “Récits en mouvements et journalisme numérique. Les mobilisations sociales à l’épreuve de la confluence des informations , n°15, 3-4, 2019.
  2. ,,Les enjeux éthiques de la communication de l’information d’actualité sur les blogs et réseaux sociaux”, Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication, n°12, 2018, (https://journals.openedition.org/rfsic/3527)
  3. ,,Communication politique et réseaux sociaux: les élections présidentielles 2014 en Roumanie sous la loupe de Twitter et de Facebook’’, avec la collaboration d’Alexandre Eyries, Communication, Technologies et Développement, n°2, 2015, Chaire UNESCO, http://www.comtecdev.com/fr/telecharger/Badau.pdf

Articole în reviste științifice BDI (indexate în cel puțin trei baze de date internaționale):

  1. ,,L’apprentissage non-supervise des algorithmes dotes avec Intelligence Artificielle limite ou encourage la creativite ?’’ Journal of the Seminar of Discursive Logic, Argumentation Theory and Rhetoric, 17 (2), 2019, pp. 112 – 127
  2. ,,Les journalistes remplaçent la vérité par
le mensonge sous la pression des réseaux sociaux”, Journal of Media Research, Vol 10, 2 (28), 2017, pp. 82-96.
  3. ,,Le passage de l’alphabet écrit à l’alphabet oral sur les réseaux sociaux’’, Journal of Media Research, Vol. 8, 1, 2015, pp. 82-99.
  4. ,,Culture professionnelle versus pratiques journalistiques dans la presse roumaine’’, Revue Roumaine de Journalisme et de Communication, n° 1, Editions de l’Université de Bucarest, 2010, pp. 17-26.

Capitole în volume: 

  1. „Un Cod Etic al Rețelelor Sociale: principii și soluții etice pentru comunicarea online,” in Puchiu, Radu, Stoian, Marius, Foca, Marcel, Dir., România Digitală, Ed. Club România, 2018, pp. 774-789
  2. ”Ghid de bune practici universitare online” în Sandu, Popeveniuc, Etica și Integritate în Educație și Cercetare, Ed. Tritonic, 2018, pp. 487 – 503
  3. „Universuri semantice românești în rețelele sociale. Studiu de caz pe Instagram”, in Păun, Ion, Otiman, David, Ioan, Crișu, Dascălu, Dir., Unitatea Limbii și Culturii Române, Ed. Academiei Române, 2018, pp. 659-666.
  4. „Noile media și nevoia unui Cod Etic al Rețelelor Sociale”, in Rad, Ilie, Dir., Independența mass-media și libertatea de exprimare, Ed. Tritonic, București, 2016., pp. 174-189.
  5. „L’abandon de l’alphabet écrit en faveur de la communication visuelle”, in Pélissier, Nicolas, Maas, Elise, Dir., Vers une Culture Medi@TIC, Paris, Editions SFSIC/L’Harmattan, 2015, pp. 111-125
  6. „Romania: twenty years of professionalization in journalism and still counting’’ avec Coman, Mihai, Radu, Raluca, Păun, Mihaela, Preoteasa, Manuela in Eberwein, Fengler, Lauk, Leppik-Bork, Dir., Mapping Media Accountability in Europe and Beyond, Editions Herbert von Halem Verlag, Cologne, 2011, pp. 142-154
  7. ,,Culture profesionnelle versus practices journalistiques dans la presse roumaine’’, in Coman, Mihai, Dir., Models of, Models for Journalism and Communication, Editions Ars Docendi, Bucarest, 2010, pp. 107-121

Comunicări la conferințe internaționale cu comitet științific internațional (selecțiuni): 

  1. « L’impact des algorithmes de l’IA sur la créativité des usagers dans les réseaux sociaux», Colloque International Donnes geospatiales, intelligence artificielle et developement, Universite de Bordeaux-Montaigne, France, 14 – 15 mars 2019
  2. « Les petits mondes d’Instagram », Information, Communication et Humanités Numériques, 23e Colloque International Franco-Roumain en Sciences de l’Information et de la Communication, Université Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca, Roumanie, 18-20 octobre 2018.
  3. « Essai sur un Code Éthique des Réseaux Sociaux », Colloque international Réseaux sociaux numériques et nouvelles dynamiques médiatiques, Université Paris 8, Paris, 16 juin 2017.
  4. « Les journalistes remplacent la vérité par le mensonge sous la pression des réseaux sociaux », Conferința Internațională Communication in a Changing Society, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj -Napoca, 24-25 octombrie 2016.
  5. « Pour un Code Ethique des Réseaux Numériques », Colloque International Les Réseaux Sociaux Numériques : un espace de liberté a prendre, ou une utopie mort-née ?, Université de Strasbourg, Chaire UNESCO, 23-25 novembre 2015.
  6. « Le passage de l’alphabet écrit a l’alphabet visuel sur les réseaux sociaux », Penser les techniques et les technologies. Apports des Sciences de l’Information et de la Communication et perspectives de recherches, XIXème Congrès de la SFSIC, Toulon, 4-6 juin 2014.
  7. « Nouveaux types d’alphabet visuel dans les réseaux sociaux », XVème Forum du Réseau Transméditerranéen de Recherche en Communication, Héritage Latino Méditerranéen et Futur partagé, Marseille, 21-22 novembre 2014.
  8. « Nouveaux rôles des réseaux sociaux des professionnels en relations publiques », Conferința Internațională The Impact of New Technology on the Media Landscape, România, Școala Națională de Studii Politicie și Administrative  (SNSPA), Bucarest, 27-28 mai, 2013.
  9. « The Romanian Journalists in Mainstream and Online Media Perceptions on their Professional Roles », Colloque International Neo-Journalism, Université de Louvain, Université de Namur, Bruxelles, 3-4 octobre, 2012.
  10. « Social Representations in Public Relations in Social Media », Conferința Internațională Sciences Sociales Appliquées, ISSA 2012, România, Universitatea de Vest, Timisoara, 18-20 iunie 2012.
  11. « Romanian Accountability in Online Newsrooms », Colloque International Les Nouveaux défis de l’environnement en ligne, Université de Wroclaw, Pologne, 23-26 février, 2011.
  12. « Représentations sociales dans les Médias sociaux », Conferința Internațională Cultural Diversity through Language and Communication, Universitatea Vasile Alecsandri, Bacǎu, 8-9 octobre 2010.
  13. « Bloggers, a New Community of Leaders », Conferința Internațională Interdisciplinary New Media Studies, Université Babeş Bolyai, Cluj-Napoca, 21-23 mai 2009.
  14. « Culture professionnelle versus pratiques journalistiques dans la presse roumaine », Colloque International Industries en changement : Modèles du / Modèles pour le journalisme et la communication, Universitatea din București, FJSC, 19-21 novembre 2009.

Membru în comitetul de organizare al conferinței internaționale “Intellectuels et médias : l’impact de la digitalisation des débats et nouvelles formes d’engagement public” 24e Colloque International Franco-Roumain en Sciences de l’Information et de la Communication, Bucarest,  Roumanie, 31 octobre – 2 novembre 2019.

Membru în comitetul de organizare al conferinței internaționale: Information, Communication et Humanités Numériques, 23e Colloque International Franco-Roumain en Sciences de l’Information et de la Communication, Cluj-Napoca, Roumanie, 18-20 octobre 2018.

Participare la proiecte europene de formare și cercetare:

Februarie 2010-octombrie 2014 : Expert pentru Facultarea de Jurnalism și Științele Comunicării în proiectul FP7 Media Accountability and Transparency in Europe, contrat 244147.

Iulie 2009-aprilie 2011 : Formator din partea Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării în proiectul European Project Digital Bridges, TR0703.02-01/004EU-Turkey, Civil Society Dialogue.

Septembrie 2011-septembrie 2013 : Expert în proiectul POSDRU/90/2.1/S/62591,  Les stagiaires d’aujourd’hui, les professionnels de demain des chaînes de télévision.

Alte experiențe profesionale:

Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media (ACM), ONG care a militat pentru deontologie în presă

  • Organizarea unor dezbateri publice, cu jurnaliști, oameni politici, bloggeri, scriitori etc, pentru transparența și deontologia actului de presă
  • Organizarea unor evenimente pentru promovarea normelor deontologice jurnalistice în parteneriat cu CNA, Centrul pentru Jurnalism Independent, Agenția de Monitorizare a PreseiOrganisation d’événements pour le respect des normes professionnelles des journalistes dans les médias traditionnels, en partenariat avec le Conseil National de l’Audiovisuel (CNA) et le Centre pour le Journalisme Indépendant (CJI) et Reporters Sans Frontières.
  • Participarea la dezbateri televizate pentru promovarea drepturilor consumatorilor de media.
  • Elaborarea și prezentarea Declarației Drepturilor Consumatorilor de Media, reluată pe larg de presă
  • Participare la elaborarea Legii Audiovizualului
  • Participarea la elaborarea Codului Deontologic Unic al Jurnaliștilor, în calitate de membru al Convenției Organizațiilor de Media (COM), care grupa 40 de asociații profesionale ale jurnaliștilor.

Realizator talk-show despre cum manipulează presa reprezentările din spațiul public, « Lecția de manipulare », la Radio Mix FM.

Editor știri și editor-coordonator știri Realitatea RV

Realizator talk-show despre modul în care sunt construite și manipulate de presă, consultanți etc, evenimentele din spațiul public « Decriptaj », la Radio France International (RFI), România. 10 ediții ale emisiunii au fost publicate integral în ziarul Cotidianul

Project-manager și redactor-șef la portalului online www.apropo.ro, Agenția de Presă Mediafax, Grupul MEDIAPRO

Coordonator  publicații Romexpo și Topaz

Coordonator al biroului de publicitate Olimp, al televiziunii Antena 1

Reporter special, ziarul Tineretul Liber

Reporter știri Radio Delta Radio France Internationale

 

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca