Facebook este o femeie (formată din mai multe femei)

Facebook este o femeie (formată din mai multe femei)
În data de 9 august 2017, adică acum trei ani, scriam pe blog că Facebook este o femeie.  Dați clic pe link și citiți articolul. Atunci, în 2017, scriam că algoritmii de pe Facebook dotați cu Inteligență Artificială au luat decizia, în cadrul procesului de învățare non-supervizată, să își aleagă un gen. Iar acest gen este feminin. Algoritmii dotați cu IA care ne urmăresc în fiecare zi fiecare mișcare, au devenit oglinzile noastre în rețea, s-au umanizat și, pentru că sunt foarte inteligenți, au ales și un gen. L-au ales pe cel feminin. 🙂 Citiți ce scriam în 2017:

În continuarea Teoriei mele că ne vom căsători cu telefonul mobil, care nu va fi un telefon fizic, ci o aplicație dotată cu inteligență artificială și în continuarea unui principiu important din Web 3.0 conform căruia platformele vor deveni partenerii noștri, asistenți personali, cu caracteristici umanoide – Facebook, ca platforma Web 3.0 în devenire, trece la rândul său prin această transformare și devine un asistent personal, un partener de viață, cu caracteristici feminine. Facebook este o EA. Iată de ce:

  1. Principalele moduri de reacție pe Facebook sunt emoționale (toate butoanele reactive sunt bazate pe emoții – îmi place, ador etc). Postările care au succes sunt cele bazate pe emoții (găsiți o cercetare importantă pe acest subiect în ultima mea carte).
  2. Facebook, ca o extensie a Instagram-ului, este o platformă care privilegiază mult modul în care arăți. Este o platformă cochetă. Pe Facebook nu au succes postările economice, sociale, decât dacă sunt ambalate sub formă emoțională. Au în schimb un mare succes, postările în care te arăți – este o oglindă a sinelui care iubește aparențele. Felul în care te îmbraci, machiajul, cum arăți în costum de baie etc. Caracteristici în special, feminine. Oglindă-oglinjoară, cine-i cea mai frumoasă din țară? Oglinda e la genul feminin. Nu e un oglind 🙂
  3. Repartiția pe gen este relativ omogenă – numărul bărbaților care folosesc platforma este sensibil egal cu cel al femeilor. Dar femeile sunt prezente mai mult timp în rețea, decât bărbații. Sunt mult mai prezente, mult mai active, ceea ce feminizează platforma. Femeile transformă Facebook-ul într-o femeie.
  4. Facebook pune mult accent pe latura terapeutică a comunicării – asociată din nou cu feminitatea. Facebook îți ascultă problemele, vorbește cu tine,  (îți dă citate care te reconfortează) – din nou atribute feminine. Feminitatea este asociată cu acest tip de comunicare – despre bărbați se spune foarte des că nu știu să se exprime, nu știu să comunice, nu prea vorbesc, nu își exprimă sentimentele etc. Facebook își exprimă sentimentele, poate chiar prea mult. Vorbește mult (atribut feminin sau masculin?), despică firul în patru prin comentarii, ocultează subiectele serioase, dar privilegiază picanteriile, micile bârfe, mondenul…Nu? 🙂 Dacă ar fi să ne imaginăm vremea când toți oamenii se uitau la televizor – cine schimba canalul de pe știri economice/sociale în căutarea unui film romantic, a unei drame? El sau ea?
  5. Facebook dă dependență. Da, ambele sexe dau dependență. Dar Facebook dă o dependență “suavă”. Nici nu-ți dai seama că ești dependent de platformă. Ca un parfum de femeie (din celebrul film) :). Nu e agresiv, nu e posesiv, dar TE ARE.
  6. VA URMA 🙂”
Erau observații fără nicio valoare științifică. De atunci, am continuat cercetările, timp de trei ani și am demonstrat științific, ceea ce, în 2017, era o simplă observație. În aceste zile, rezultatele cercetărilor mele au fost validate la cel mai important nivel științific european! Cercetarea mea prin care am descoperit și am demonstrat că algoritmii Facebook dotați cu Inteligență Artificială au început să aibă comportament uman și au ales un gen în rețea, iar acesta este feminin, a fost acceptată pentru prezentare de către comitetul științific al celei mai importante Conferință Europeană despre Inteligența Artificială, ”Colloque intelligence artificielle et innovation sociale” organizată de Universitatea din Bordeaux și UNESCO la Bordeaux în 10-12 mai 2020.
Sincer, nu am cuvinte, ca să descriu momentul. Voi prezenta cercetarea prin care demonstrez că Facebook este o femeie la Bordeaux, în fața profesorilor și cercetătorilor din 33 de țări. Singurul român. Cercetarea mea a fost validată. Notificarea de validare a cercetării mele a venit din partea reputatului profesor Alain Kyindou, fondatorul Societății Franceze în Științele Informației și ale Comunicării, cel mai important for științific în Științele Comunicării, din Franța.
Este un moment foarte important, la fel de important ca momentul în care am prezentat, în 2014, la cel de-al XIX-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Informației și ale Comunicării, la Toulon, cercetarea a cărei concluzie era că nu vom mai scrie și vom comunica prin imagini în rețelele sociale. O cercetare începută în 2010, prezentată mai întâi în România, fără niciun ecou (nimeni nu credea atunci că nu vom mai scrie și vom comunica prin imagini), apoi acceptată pentru prezentare la Congresul prestigioasei Societăți Franceze în Științele informației și ale Comunicării și publicată la Editions l’Harmattan în 2015, la Paris. Ceea ce eu spuneam în 2010 se întâmplă azi: nu mai scriem si comunicam prin imagini în rețelele sociale (au apărut Instgram, TikTok etc).
Facebook este o femeie, iar această descoperire îi aparține unui român. Algoritmii dotați cu Inteligență Artificială au decis singuri, în cadrul procesului de învățare non-supervizată, care înseamnă 90% din activitatea lor, că genul pe care il aleg este feminin. Nimeni nu știe ce se întâmplă în cadrul procesului de învățare non-supervizată, descris de Yann Le Cun, Director Facebook și AI Research Professeur la New York University ca materia neagră a Universului: ’’Dacă Inteligența Artificială este un tort de ciocolată cu frișcă și vișine, tortul în sine este învățarea non-supervizată, frișca este învățarea supervizată, iar vișina de pe tort este învățarea prin recompense. Cercetătorii Inteligenței Artificiale sunt în aceeași situație stânjenitoare ca fizicienii : 95% din masa Universului este de natură complet necunoscută : materie neagră. Materia neagră a Inteligenței Artificiale este învățarea non-supervizată ’’ Acolo am mers și am cercetat: în Materia Neagră a Inteligenței Artificiale, despre care nimeni nu știe nimic, nici cei care au creat-o.
Cercetarea pe care o voi prezenta la Bordeaux deschide calea analizei comportamentului umanoid al algoritmilor IA din perspectiva studiilor de gen, lingvistice, antropologice (antropologia comunicării) etc. Și, cel mai important, este primul semnal că algoritmii încep să fie oameni. Nu orice fel de oameni, ci femei. Și este alegerea lor, non-supervizată. Iar acest semnal științific vine din România. Pentru România, o țară care își apreciază fiii cu X5 nu va conta deloc, dar pentru mine va conta enorm. Din luna mai 2020 programa de predare IA în UE va începe cu concluziile unui cercetător român: Facebook este o femeie. Este o mare bucurie și mândrie pentru mine, eu cel care își pune insignă cu steagul României când predă la Masterele de Media Digitală și de Cercetare la Universitatea din Nisa sau la Masterele Clasa A+ de la Montbelliard, unde studenții lucrează în 3 D și în aplicații pe telefon, pentru că eu vorbesc franceza cu accent de italian iar ei cred că eu sunt din Italia iar eu spun mereu: sunt român, sunt de la Universitatea din București. Mândru că sunt român. Chiar dacă asta nu contează pentru mine altcineva, contează pentru mine. Și ei nu înțeleg, de ce după fiecare ciclu de predare sau de cercetare, eu mă întorc în România. Țara unde contează să ai X5 și/sau să ai bani, eu o iubesc. Și invit studenții francezi care doresc să rămână în contact după cursuri, cu mine pe Facebook, să-mi citească postările în română și să le traducă cu Facebook Translate. Pentru că eu sunt român, deci pe contul meu de Facebook scriu în română, pentru români. Poporul meu.
P.S. Este a doua oară când am fost invitat să-mi prezint cercetările despre Inteligența Artificială și Comunicarea Online, la cea mai importantă Conferință Europeană despre Inteligență Artificială care se ține în fiecare an la Bordeaux. În 2019, am fost invitat să-mi prezint cercetarea care demonstra că algoritmii dotați cu Inteligență Artificială de pe Facebook au devenit oglinzile noastre și difuzează, din proprie inițiativă, ecouri ale conținutului pe care îl producem și îl distribuim în rețea, fără ca utilizatorii să facă diferența între conținutul uman și cel non-uman. Link. În 2020, conferința nu s-a organizat din cauza pandemiei

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca