România este, încă, țară de boieri

România este, încă, țară de boieri

De ce scriu că România este, încă, țară de boieri? În aproape toate țările europene, profitul firmei se împarte cu angajații, că au contribuit și ei, nu?

Conform datelor Eurostat, în 2018 ponderea remunerației în PIB a salariaților la nivelul UE era de 48%, iar în România de 38%.

Asta ce înseamnă? Înseamnă că aproape peste tot, patronii împart profiturile cu angajații. Nu în totalitate, dar le dau și lor o parte.

”La nivelul UE, participarea la profit se regăsește în 30% dintre unitățile cu peste 10 angajați, în timp ce 13% din angajații europeni beneficiază de diverse scheme de participare la profit” (European Company Survey 2013. Eurofound)

În Franța, patronii de restaurante, servesc cot la cot cu chelnerii, șterg mesele etc, nu se refugiază în 4X4, că le-ar incendia mașinile angajații. NU sunt snobi, nu sunt îngâmfați, nu fac paradă cu banii. Modestia este o virtute.

La noi, patronii pun oamenii la muncă cu 2.000 de lei pe lună, inclusiv sâmbăta și duminica (în Franța orele de sâmbăta și duminica se plătesc dublu și e interzis să muncești în weekend în majoritatea domeniilor, pentru că oamenii mai au nevoie și de odihnă, de asemenea nu există non-stop-uri, pentru că e interzis să muncești noaptea, când trebuie să te odihnești) și fac profituri enorme de care profită singuri-singurei. Că așa trebuie să faci, dacă ai fost suficient de șmecher ca să-i pui pe alții să muncească ca sclavii pentru tine, nu? Meriți recompense, cum ar fi o sticlă de șampanie de 10.000 de euro la Loft, bani strânși din munca sclavilor.

Nu există CSR, oamenii de afaceri nu fac donații pentru bunăstarea comunității care le-a dat banii respectivi! În alte țări, se fac constant donații pentru comunitate, ca semn de recunoștință și recunoaștere a faptului că respectivii bani au fost câștigați pentru că respectiva comunitate a existat și a contribuit!

Ce ar fi Petrom fără toți fraierii cu Logan care cred că benzina de la Petrom e mai bună? Nimic! Petrom ar trebui să returneze această încredere posesorilor de Logan. Face asta? Nu! Directorul, în schimb își mai face o vilă la munte.

Despre asta e vorba. România e țara țăranilor care au dat fuga repede pe poartă să-și ia căruțe. Care se înghesuie să prindă o căruță, o umplu repede repede cu tot ce pot fura sau păcăli și fug înapoi să-și facă o casă. Totul pentru ei. Nimic nu se împarte cu celălalt. Bine că am prins prostul care să lucreze. Exact cum se scrumează pe geamul mașinii. Am scrumat și nu m-a prins nimeni. Înghite un fraier scrumul meu? Să fie sănătos, dacă mai poate. Eu sunt la celălalt semafor între timp.

Asta e mentalitatea la noi. De Ev Mediu. Am ieșit în tălpile goale la porți și suntem disperați să ne încălțăm, să ne luăm căruțe, să ne plimbăm cu ele pe uliță și să ne facem case. În urma noastră potopul.

Nu mă credeți? Uitați-vă la reacțiile generate de propunerea de lege care încearcă să aducă România în 2020, să o alinieze la standardele europene, în primul rând de moralitate și solidaritate, o lege care cere companiilor să împartă o parte din profit cu angajații. Să împartă cu angajați 7,5% din profit. Doar atât! 7,5%! Cu toate acestea, uitați-vă la reacții. Sunt tipice individului gen Bode, care a ajuns ministru ca să-și pună girofar și să încalce legea disprețuind oamenii.

Când văd asemenea reacții, îmi amintesc că mă cheamă Horea și sunt moț. Iar în Țara Moților, unde s-a născut Horea, s-a născut și Avram Iancu.

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca