Ce a câștigat și ce a pierdut Selly

Ce a câștigat și ce a pierdut Selly

A câștigat notorietate arătând ceea ce se știe de mai bine de 15 ani: că presa s-a otevizat și privilegiază faptul divers fictiv, realității.

Cum a arătat Selly acest lucru? Cu armele OTV-ului: printr-o ficțiune-spectacol. Practic a făcut exact ceea ce a acuzat: un fapt divers fictiv. Nu a făcut o analiză, nu a analizat un număr de cazuri etc: a creat spectacol, adică a tabloidizat.

Pentru a demasca tabloidizarea 🙂

Iar lumea a gustat spectacolul, că de știut se știe de ani buni că presa tabloidizează. Deci s-a consumat partea de tabloid a informației, care este accidentul-fictiv al lui Selly, nu partea de realitate a ei, care este că, după dispariția OTV-ului, toate televiziunile i-au luat locul. Dintr-un singur motiv: că avea cele mai mari audiențe în intervalul 22-6 dimineața. Iar jurnaliștii spuneau că asta cere publicul, iar ONG-urile, printre care și Asociația Consumatorilor de Media, fondată și condusă de mine, spuneam că jurnaliștii au format gusturile publicului, din 1996, când ProTV-ul a lansat Știrile de la ora 17, compuse numai din fapt divers, iar Libertatea, Fata de la pagina 5, fata în costum de baie care prezenta vremea. Atât Protv-ul, cât și Libertatea, parte a unor trusturi, la acea vreme, străine (american și elvețian). Deci dincolo de această dezbatere, cine a fost la început, oul sau găina, adică de unde a început tabloidizarea, de la jurnaliști sau de la public, ea există și este consumată dintr-un singur motiv: că nu există o Lege a Presei. În Franța nu există niciun tabloid. De ce? Sunt interzise prin lege. La noi toată presa tabloidizează, iar cerul e albastru. Selly nu făcea trafic dacă anunța că cerul e albastru. Știe toată lumea. Făcea trafic dacă punea în scenă un spectacol, ca să le arate tuturor că cerul e albastru. Aaaaaaa, ne-am fi mirat toți, ia uite, cerul e albastru. Nu, ne-am mirat toți de amploarea spectacolului. Am consumat, din nou, conținut tabloid. Sper că m-am făcut înțeles. Ca să scăpăm de cancer, am mai făcut o injecție cu celule canceroase.

Bun, deci am aflat că cerul e albastru. Nu e nimeni prost că află abia acum. E normal să afli ce culoare are cerul, când spune Selly. Asta spune multe despre tine.

Asta a câștigat și fidelizat Selly: public de OTV. Nu va produce niciodată informație de interes public, dintr-un singur motiv: că va pierde tot publicul. Niciunul dintre urmăritorii săi nu este interesat de informația de interes public. Deci după ce a arătat că televiziunile tabloidizează, va continua să tabloidizeze și el. Mesajul este: televiziunile mint și tabloidizează. Închideți televizoarele și uitați-vă la tabloidizarea mea 🙂

Ce a pierdut Selly?

Încrederea jurnaliștilor. Până acum jurnaliștii credeau ce spune Selly, nu-l verificau, era copilul-răsfățat al presei. A pierdut asta. De acum nimeni nu mai crede ce spune Selly, deci nu va mai apărea în presă. Dacă arăți că nu ai cuvânt ca să demonstrezi că alții nu au cuvânt, îl pierzi. Cuvântul.

Deci de acum încolo nimeni nu-l mai crede pe Selly. Nimeni din presă.

O fi bine, o fi rău?

Sunt sigur că va mai face niște spectacole, ca să ne atragă atenția.

Așa a ajuns și Diaconescu number one.

Eu prefer analizele reci. Chiar dacă nu prind la public, pentru că nu au ingrediente spumoase și fapt divers, sunt respectabile.

Ce va face Selly de acum încolo? Va distribui informație serioasă, de interes public? Și va rămâne cu 100 de urmăritori? Sau va continua cu spectacol pentru milionul de vizualizări pe Youtube?

Într-o vreme, Dan Diaconescu avea elicopter personal, iaht și Rolls Royce. Era atât de adulat, încât își făcuse și un partid. Partidul Poporului. Pentru că lupta pentru popor.

Cine nu cunoaște istoria, este condamnat să o repete 🙂

 

 

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca