Învățământul online este o mare prostie

Învățământul online este o mare prostie

Sigur că da, pentru că nu este făcut cum trebuie. Adică nu este făcut cu dispozitivele adecvate: noi facem învățământ online pe dispozitive 2 D, adică pe tabletele, telefoane, laptop. Bineînțeles că nu are cum să funcționeze ca învățământul față în față, care este 9 D, dacă profesorul vorbește cu precipitații.

Învățământul online ar trebui să fie 3 D, ca să se apropie cât de cât de cel real. Dispozitivele 3 D există de ani de zile pe piață: ochelari 3 D, telefoane 3 D (există și rețele sociale 3 D, cum este Fyuse, supranumit Instagramul 3 D, etc). Deci să încerci să faci învățământ în 2 D și să spui că nu merge, este ca și cum te-ai apuca să gătești folosind propria mână pe post de tigaie. Sigur, mâncarea nu va ieși bine și te vei arde, deci nu vei mai găti. Și vei crede că gătitul este oribil. Nu, gătitul nu este oribil, dacă folosești instrumentele adecvate și pui peștele într-o tigaie, nu-l prăjești cu tot cu mână la flacăra de la aragaz.

Asta s-a întâmplat la noi: niște politruci crescuți și educați pe vremea lui Ceaușescu și rămași tehnologic acolo (pun pariu că mulți mai au telefoane cu fir acasă) s-au gândit și au scris cu pixurile pe coli de hârtie, că învățământul online înseamnă același tip de comunicare online pe care o folosesc ei, transpusă educațional.

Nu, nu înseamnă asta, că noi pe dispozitivele online pe care le folosim în mod curent nu facem educație școlară. Facem comunicare de masă, ceea ce este cu totul altceva. Are și funcție educativă, dar nu este funcția sa principală. Este ca și cum ai folosi televiziunea și ziarele ca să faci școală. Poți să faci și asta, dar nu va funcționa eficient, îți vei dori arzător să te întorci la școala clasică și vei primi în urmă cu mânie.

Și dacă ai gătit pește folosind propria mână pe post de tigaie deasupra flăcării de aragaz, vei privi spre acest episod cu mânie. Și îți vei dori arzător să fugi din bucătărie.

Ceea ce arată un singur lucru: că nu ai știut cum să gătești. Nu că nu se poate face un pește gustos la aragaz 🙂

Învățământul online trebuie construit pe principiile gamingului (ca să folosesc un termen cunoscut de toată lumea). În 3 D, în lumi virtuale care permit interacțiunea, învățarea și jocul. Jocul este o componentă importantă în procesul de învățare. Profesorul care dictează țapăn comentarii de la catedră, va fi o amintire spre care privești cu mânie (nu?)

Deci: învățământul online trebuie să se facă în 3 D, cu universuri virtuale în care participanții să intre cu totul (prin intermediul unor dispozitive adecvate – ochelarii 3 D sunt chiar foarte ieftini – iar acum în cinematografe poți experimenta și senzații 5 D, când ești stropit, dar totuși poate e bine să eliminăm această componenta din învățarea la clasă), nu este o chestiune SF decât pentru persoanele care mai au telefoane cu fir în casă (și le invit, așa cum invit studenții, să caute în telefon aplicația Fyuse și s-o descarce – este prima rețea socială 3 D, exact ca Instagramul, numai că 3 D). Și, în loc să fugim la loc în căruțe și la boi, pentru că ne-a speriat teribil o experiență neplăcută cu o rachetă prost-făcută, să privim din vârful căpiței de fân spre sateliții lui Musk și să ne gândim că viitorul este în sus. Pe verticală.

Și să aruncăm naibii telefoanele cu fir, că e rușine!

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca