Ce înseamnă o stradă smart

Ce înseamnă o stradă smart

Că s-a tot vorbit despre prima stradă smart din Cluj. Ce însemnă o stradă smart? Înseamnă o stradă care gândește singură. Înseamnă o stradă ale cărei semafoare schimbă SINGURE culorile în funcție de numărul de mașini, pentru că sunt dotate cu Inteligență Artificială și văd câte mașini sunt pe stradă, câți pietoni și iau decizii SINGURE. Stradă smart înseamnă stradă unde becurile se uită pe trotuar, văd câți oameni sunt și ajustează lumina în funcție de numărul trecătorilor: dacă sunt mai mulți, mai multă, dacă sunt mai puțini, mai puțină. Municipalitatea din Nisa este foarte încântată, de exemplu, pentru că pe străzile smart economisește foarte mult curent electric. Ce înseamnă o stradă smart în România sau mai exact prima stradă smart, care e la Cluj? O stradă cu piste de biciclete și cu încărcătoare pentru telefoane și pentru mașini electrice. De aceea este strada smart, pentru că poți să-ți încarci telefonul. Și mașina. Nu este smart deloc strada. Ar însemna că toate benzinăriile sunt smart. Și trenurile, că și acolo poți să-ți incarci telefonul. Trenuri smart! Ce bine sună, nu?

Este fascinant totuși că pastila propagandistică cu strada smart a fost aruncată pe piață și nu a născut nicio reacție. Asta arată două lucruri:

  • ce ușor e să faci propagandă și să minți în România, pentru că ai un public extrem de ușor de manipulat, care nu verifică și înghite tot ce vede/aude
  • ce înapoiați suntem. Dacă poți să-ți încarci telefonul pe stradă, strada e deșteaptă.

Iar Clujul are prima stradă smart. Și eu stau într-o casă smart. Pot să-mi încarc telefonul în ea. Și toate barurile sunt smart. Și sala de clasă e smart, că studenții își încarcă telefoanele în ea.

Nu știam că e atât de simplu să fii deștept.

Dar în România e simplu să te prefaci că ești deștept. Dacă ai instrumente de propagandă bune. Nu e nicio stradă smart la Cluj, doar pentru că are prize. E un primar care vinde bine. Vinde și ceea ce nu face. Primar de PR

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca