La capătul puterilor

La capătul puterilor

Suntem la capătul puterilor. Și nu am ajuns nici măcar la jumătatea perioadei coronavirusiene. Nici măcar la jumătate…Și noi suntem la capătul puterilor. Ce vom face mai târziu? Cum va fi după? Sunt întrebări la care, deși așa cum mi-a spus azi un om de știință la care țin mult, sunt un bun viitorolog, nu pot să răspund. Dintr-un simplu motiv. Că oamenii dezamăgesc. Nu conștientizează situația, dimensiunile, ar vrea să se întoarcă cât mai repede la traiul relaxat și fără griji al secolului XXI. Ceea ce înseamnă un singur lucru: că oamenii sunt foarte răsfățați. De părinți, de societate, de mulți factori. Ca urmare, au anduranță scăzută la situații de criză, nu au trecut prin niciuna majoră și pun pe primul plan fericirea lor, binele lor. Trebuie să le fie lor bine. Iar dacă nu le e lor bine, urlă și zbiară. Ca niște copii răsfățați. Vor să primească jucăria, bomboana, ciocolata, vacanța. Iar virusul trebuie să dispară, ca în filmele americane. Oamenii happy-end-ului. Numai că personajul negativ este un virus născut și crescut pe animale, el nu are nicio treabă nici cu cinematografia hollywoodiană, nici cu happy-end-ul, nici cu răsfățul. Și ne domină. Pentru că și-a găsit o pradă prostănacă, răsfățată, ușor de devorat. Și ne va mai devora mult mult timp. Iar dominația și devorarea acestui virus vor întoarce omenirea în moduri pe care nu și le-a imaginat și o vor transforma în moduri pe care nu și le-a imaginat. Simplul fapt că nu intrăm în tranșee, când virusul atacă din nou, arată un singur lucru: că ne va face prizonieri. E simplu: virusul nu a fost crescut de mami și de tati, nu a fost sunat în fiecare seară ca să fie întrebat dacă se simte bine și a avut scaun moale. E un virus. El vrea un singur lucru: să devoreze. O omenire moale, bleagă, prostănacă și lipsită de instinct de conservare. E chiar prea simplu pentru el, că nici liliecii nu erau atât de proști.

Gândiți-vă acum, o secundă, că ar fi izbucnit un război mondial, unde băieții ar fi fost chemați la oaste, ar fi trebuit să nu se mai penseze, să lase Netflix-ul și să stea în rahat și în ploaie ani de zile. Unii dintre ei să moară în chinuri, unii să supraviețuiască. Cum credeți că ar fi reacționat? În scenariul de acum ar fi ieșit din tranșee și ar fi strigat: războiul nu există! Vrem acasă și la mare! Și ar fi plecat la mare, relaxați. La agățat.

Cam asta se întâmplă acum. Suntem în plin al Treilea Război Mondial, iar oamenii se poartă ca și cum s-ar fi uitat la un serial care a durat prea mult, deci ar vrea să închidă televizorul și să facă altceva.

Numai că: televizorul nu se închide, rămâne mereu deschis, iar războiul va continua și va fi din ce în ce mai rău, dintr-un singur motiv: pentru că noi, în loc să luptăm până la capăt, am ieșit din tranșee și am plecat relaxați la mare.

e normal ca inamicul să învingă.

 

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca