De ce a fost scos Pe Aripile Vântului de pe HBO Max

De ce a fost scos Pe Aripile Vântului de pe HBO Max

Pentru că a scris John Ridley în Los Angeles Times. Sincer m-a înfiorat ultima propoziție din titlu: Take it off your platform for now.  John Ridley este cunoscut mai ales ca un scenarist de succes la Hollywood (a scris, printre altele, scenariul pentru Regii Deșertului) dar este și scriitor, regizor de televiziune etc. A produs, printre altele, filmul 12 ani de sclavie.

De aceea fost scos filmul. Pentru că a scris el.

Contextul: mișcări de stradă fără precedent în SUA. Noi stăm în România, ronțăim popcorn și strâmbăm din buze la auzul știrii. Dar dacă am trăi într-un oraș în care Cora Lujerului e în flăcări, unde străzile au devenit un coșmar pentru că sunt pline de manifestații și violențe etc? Ce ne-am dori în primul rând? Să se încheie. HBO a scos filmul de pe platformă în primul rând pentru a liniști spiritele. L-a scos temporar. Îl va reintroduce, fără cenzură, în forma sa originală, împreună cu o explicație despre perioada în care a fost făcut, despre stereotipurile rasiale pe care le conține etc. Noi plângem ca și cum ar fi fost scos definitiv. Nu s-a ars nicio carte. TNT a difuzat filmul în seara asta.

Să nu uităm că, în Statele Unite, filmele de la Hollywood înlocuiesc cărțile. Serialele înlocuiesc cărțile. Multă lume a aflat că a existat catastrofa de la Cernobâl, de la HBO. Și în România, la fel. Deci, în Statele Unite, filmele produse la Hollywood au un rol formativ. Lumea crede ce vede în film. Junk food, junk culture. Așadar există o mare responsabilitate a celor care le produc și le difuzează pentru că publicul junk nu face diferența între realitate și ficțiune. Iar în contextul extrem de grav din Statele Unite este bine că HBO și-a asumat responsabilitatea.

Sunt împotriva cenzurii, dar dacă la noi ar fi avut loc o revoltă a romilor pe străzi susținută și de populația majoritară, cu violențe, cu cererea de desființare a unor instituții ale statului, cum este poliția și cu pericol de disoluție, aș fi fost de acord să nu se difuzeze la TVR, un film plin de stereotipuri negative la adresa romilor. Iar HBO este un fel de TVR în Statele Unite. Nici tu, cel care mă citești, nu te mai uiți la filme la tv, ci la Netflix și la HBO.

Nu sunt de acord, mi se pare exagerat că filmul a fost scos după ce a scris John Ridley, înțeleg însă contextul și, pentru că așa cum anunță HBO, va fi reintrodus, încă mai sper că civilizația în care vom trăi mâine nu va fi una exclusiv emoțională, a emoțiilor negative (și mai cred că într-un moment de emoții negative e nevoie și de emoții pozitive, care să contrabalanseze), produsă de cei care-și umplu gurile cu burgeri și nu au fost în viața lor la o bibliotecă. Pentru ei s-a făcut acest gest, pentru cei care-și formează cultura generală la HBO, nu pentru voi cei care încă mai citiți cărți. Dacă nu citeați cărți, n-ați fi rezistat până la finalul acestui articol. Că e destul de lung.

Ce e la Netflix? :))) Un film în care românii spălau picioarele ungurilor? Cam asta făceau iobagii pe pământurile grofilor…:)

Să vă văd atunci! 🙂 Povestea de dragoste dintre un grof și o grofiță, printre iobagi români 🙂 Film despre vremea când Ardealul aparținea ungurilor :))

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *