Două întâmplări despre alegeri. Cu tâlc

Două întâmplări despre alegeri. Cu tâlc

Când eram editor știri la Realitatea TV (făceam jurnalele de știri), în timpul alegerilor locale, trebuia să știm din timp cine a câștigat, ca să facem capetele de jurnal de la ora 21, adică știrea principală, cu câștigătorul și files-urile (materiale din arhivă cu descrierea câștigătorului, cine este, ce a făcut etc). Toate acestea cereau timp, nu aveai cum să faci capetele de jurnal pentru ora 21, adică primele trei știri, dintre care două de arhivă, la ora 21 când se anunțau exit poll-urile.

Și atunci, noi, cei care făceam jurnalele de știri, aflam rezultatele alegerilor la ora 14. În ziua alegerilor. În redacție era o persoană, noi îi spuneam Ciumata, pentru că avea mereu ochii trași și cearcăne imense, de parcă nu ar fi dormit niciodată în viața ei și era mereu în legătură cu zone despre care noi nu știam nimic, de deasupra patronatului, de deasupra, de deasupra, de deassupra. Sau de dedesubt, depinde de perspectivă :). Venea rar în redacție și când venea, nu venea cu vești bune. Când intra, parcă ducea o talangă, biling – biling și noi ne feream din calea ei: a venit ciumata! Ne aruncam bilețele, a venit Ciumata, feriți-vă. Ciumata era cea care, la ora 14, în ziua alegerilor, orice alegeri ar fi fost, venea cu un plic în redacție, îl puneam pe masa editorilor și a editorului-coordonator (aveam masă comună) și pleca. În plic erau numele tuturor câștigătorilor alegerilor locale, pe orașe, comune, sate. La ora 14. În ziua alegerilor. În timp ce lumea încă vota. Vota…

A doua întâmplare. La alegerile prezidențiale, când se luptau Năstase și Băsescu, a venit Ciumata la ora 14, ne-a pus pe masă plicul: a câștigat Năstase. Am făcut files-urile, jurnalele de seară etc. La ora 21, Antena 1 a anunțat exit-poll-ul, 51% și câteva procente, Adrian Năstase, 49% cțteva procente, Traian Băsescu. Așa cum știam și noi. Ne-am văzut de treabă în continuare. Apoi a venit TVR cu bomba: Năstase 50,00% – Băsescu 50,00%. Așa ceva nu există, în cercetarea sociologică, cifre perfect egale la un exit-poll-uri. 50-50!  Imediat s-a dat ușa de perete, a intrat val-vârtej Ciumata, cu ochii bulbucați și a strigat la noi: a câștigat Băsescuuu! Schimbați jurnalele!! Și-a cules cearcănele de pe jos și a fugit. Aproape imediat a intrat Antena 1 și a zis: ne cerem scuze, exit-pollul cu Năstase 51% – Băsescu 49% prezentat de noi a fost greșit exit-poll-ul corect este 50,00-50,00!!! Noi schimbam, ne uitam cum au ies oamenii în Piața Universității să sărbătorească ceea ce au votat și ne miram cât de ușor pot fi manipulați. 50,00 – 50,00 nu există. Năstase a spus că a fost înjunghiat pe la spate, dar informația asta s-a pierdut atunci și apoi a intrat în pușcărie. De reținut, că TVR, televiziunea publică a dat semnalul: 50,00-50,00. Cifre imposibile la un exit-poll, care au trezit ciumații și au făcut ca toată lumea să se alinieze. Pe direcția de urmat. Biling-biling.

Recitiți, în această cheie, ceea ce am scris aici

Dacă vreți, vă mai povestesc azi un episod interesant, despre un moment în care tot TVR a dat semnalul. Mai spre seară.

Update: am scris 

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca