Cum încearcă un dezvoltator imobiliar să pună pumnul în gură liberei exprimări

Cum încearcă un dezvoltator imobiliar să pună pumnul în gură liberei exprimări

După ce am scris acest articol am fost contactat de o persoană care s-a recomandat consultant de marketing al dezvoltatorului imobiliar River Developement, care are in portofoliu clădirea de birouri The Light One, care mi-a cerut, nici mai mult nici mai puțin decât să șterg din articol fotografia cu clădirea facută de mine! Mi-a cerut asta direct și dur, în baza, a spus ea, a drepturilor lor de proprietate. Atât. Drepturilor de proprietate. Asupra ce? I-am răspuns că nu are niciun fel de drepturi asupra unei fotografii făcute de mine de pe domeniul public. Am întrebat-o în baza cărui drept imi cere asta. A zis că în baza dreptului de proprietate asupra clădirii.

I-am răspuns că are drept de proprietate asupra clădirii, dar asupra fotografiei mele, nu. Clădirea nu este un obiectiv militar, strategic etc, nu există niciun semn care să interzică fotografierea ei de pe domeniul public

I-am mai spus că ceea ce face este un abuz, încercând să mă determine să șterg o fotografie pe baza unor drepturi care nu există. Că asta e abuz și înșelaciune.

A schimbat imediat tonul și a devenit mieroasă, a zis că a avut doar o rugăminte la mine, că ea își iubește munca prea mult și poate devine prea pasionată din cauza asta… iar eu mi-am dat seama de un lucru clar:  că a încercat cu mine un demers ilegal de cenzură, prin arogarea unor drepturi inexistente, pentru că uneori… îi merge! Uneori dă de persoane care nu știu legislație și dau curs unor asemenea demersuri! De aceea am scris acest articol, pentru tinerii jurnaliști, pentru cei care fac fotografii și sunt apoi ținta unor mesaje de intimidare, ca să șteargă fotografii…Nu trebuie să le ștergeți, dacă le-ați făcut de pe domeniul public, iar articolul pe care l-ați scris este de interes public.

I-am spus persoanei de la River Developement că voi scrie un articol pe această temă, ca un avertisment pentru alții care pot trece prin situații asemănătoare, moment în care a trecut de la încercarea de intimidare, la încercarea de cumpărare, mai exact, mai mieroasă decât un borcan de miere expirat, mi-a scris că vrea să ne înțelegem. Nu știu ce înțelegea prin asta, eventual să cumpere niște publicitate pe bloguil meu, pentru că i-am răspuns scurt că nu avem cum să ne înțelegem după ce mi-a cerut să șterg o fotografie de pe blog. A devenit și mai mieroasă, a zis că poza e superbă, m-a întrebat dacă poate să o folosească și ea…De tot râsul

Sau plânsul

A spus că speră că nu voi scrie. Am întrebat-o care este problema dacă voi scrie, dacă nu a făcut nimic ilegal.

Acest articol are rolul unui avertizor de integritate. Arată practici existente pe piață ale marilor companii care cred că pot stăpâni spațiul public prin intimidare sau bani (și poate se întâmpla asta, pentru că în spațiul public sunt multe prostituate ). Răspunsul este: nu totul se cumpără, nu cedați în fața abuzurilor.

Scrieți și fotografiați liber 🙂

P.S. Sunt curios dacă acea persoană a acționat de capul ei sau au trimis-o șefii 🙂

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca