Despre cele două Slujbe de Paște

Despre cele două Slujbe de Paște

Când urmărești discuția despre cele două Slujbe de Paște, îți dai seama cât de mult s-au prostit oamenii. Pentru că ei asociază Slujba de Paște cu începutul unei sărbători, care înseamna, în principal, mâncare, băutură, distracție și zile libere. Iar Slujba de Paște e un fel de semnal de start al distracției. Cam asta e. Și idioții se întreabă: cum se poate face Paște de două ori? Unii scriu: hai să facem Crăciun de două ori. Că asta înseamnă Crăciunul, Slujba. Câți dintre cei care sunt supărați că s-a făcut a doua oară Slujba de Paște, au participat vreodată în viața vieților lor, la Slujba de Paște sau la Slujba de Crăciun? Niciunul, niciodată. 99% s-au dus la biserică, au îngânat Hristos a Înviat și au venit repede acasă cu lumina, care era simbolul începerii distracției sau al lenevelii, dar cu siguranță, al îndopării. Iar de Crăciun, niciunul nu merge la Biserică la Slujbă. Pentru toți Slujba e numai un semnal al începerii Sărbătorii, adică al distracției, al halelii și al lenevelii. Iar acum sunt tulburați: se dă semnalul îndopării, fără să ne îndopăm? Nu e corect! Nu am devastat hipermarketurile, turma stă pe loc, nu avem zile libere, nu avem drob și miel, că asta înseamnă Paștele. Ce e slujba asta făcută în pustiu, alandala, cu câteva oi, fără toată turma, că eu de obicei acționez mereu în turmă?

Păi ce e Slujba asta făcută alandala? E o rugăciune colectivă, asta este o Slujbă. Preoții și credincioșii se roagă. Sigur că da, ar trebui să se întâmple asta, ca un semnal al îndopării și al distracției, dar Slujba nu este în niciun caz despre așa ceva. Slujba este o rugăciune către Dumnezeu. Și rugăciunile se spun mai ales în vremuri grele. Da, spui Tatăl Nostru înainte de culcare. Îl spui și în timpul zilei? De ce? Nu ți se pare aiurea? Că se spune înainte de culcare. Sunt sigur că mulți oameni de la Terapie Intensivă spun rugăciuni de mai multe ori pe zi. De ce? Rugăciunea nu se spune numai înainte să te îndopi?

Nu.

Ești supărat că Paștele nu se face la timp? Care timp? Că data e o convenție, asta o știi și tu, o știm și noi, o știe si un copil din clasa a patra. Data e o convenție care se schimbă în fiecare an. Acum ai început să crezi, brusc, că data aceea e fixă și chiar în acea zi  a Înviat sau s-a Născut Hristos? Înseamnă că ești mai prost decât un copil de clasa a patra.

Și, da, ar trebui să-și ceară toți scuze, pentru că s-a făcut o Slujbă, când tu nu erai pregătit să te îndopi, pentru că în arhitectura anului, atât Slujba de Paști, cât și cea de Crăciun, nu sunt altceva decât semnale ale începutului distracției, relaxării, îndopării. Asta sunt. Un fel de semnal care ridică bariera: încep zilele libere, face mama mâncare, mă îndop și dorm. Sau mă distrez. Cum, s-a ridicat bariera și tu mergi la serviciu? Ce e asta?

E o rugăciune, netotule. E o rugăciune. E o rugăminte către Dumnezeu ca să se termine răul și spaima. Atât. Iar de îndopat, poți să te îndopi când vrei, nu ai nevoie de semnale și de rutine pentru asta. Se găsește mâncare la magazin tot timpul anului. Nu e ca în vremurile străvechi, când se pregătea mâncare la ocazii, că oamenii erau săraci. Fă-ți drob când vrei. Odihnește-te în zilele libere. Pleacă în City Break-uri, nu trebuie să se miște toată turma într-o direcție, ca să te miști și tu, să te odihnești, să te distrezi sau să te îndopi. Că pe urmă te dezechilibrezi când se mișcă numai o parte a turmei fără tine. Rămâi o oaie mirată și nervoasă. NU mai gândi în turmă. Fă ce vrei. Și roagă-te des. Măcar la fel de des cât te îndopi. Cu burgeri. Dacă faci măcar asta, viața ta se va schimba în bine, cu siguranță.

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca

2 comments

  1. Andrei Epure says:

    Mulțumim de articol :).

    În plus, liturghiile până la Odovania Învierii (adică până înainte de Înălțare) sunt pascale, sunt un pic modificate pentru a marca bucuria învierii – de exemplu, se spune “Hristos a înviat” în locul altor rugăciuni care se folosesc în restul anului.

    Ar fi fost inovație dacă s-ar fi făcut slujba după Înălțare.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *