De ce sunt atât de machiate femeile românce

De ce sunt atât de machiate femeile românce

Pentru că nu au voie să fie oameni. Ele trebuie mereu să arate bine, extraordinar de bine, să fie mereu atrăgătoare, ispititoare. Pentru cine? Pentru bărbați. Ei au setat aceste reguli. Într-o societate patriarhală, cu accente rurale, în care, în continuare, bărbatul produce iar femeia consumă (după cum spune, într-un video, Dana Budeanu). Iar ca să merite să consume, să-și merite hrana de calitate și bunul tratament, femeia trebuie să arate bine. Altfel va fi înlocuită cu alta. Că ce este femeia, altceva decât un bun de larg consum, destinat încântării ochiului masculin, distracției și relaxării masculilor?

De aceea rețelele sociale, în special Instagram, se transformă în vaste spații de vânzare a sinelui, în iarmaroace, unde mesajul principal este: ”uite ce bine arăt, ia-mă pe mine”. Seamănă cu niște adăposturi de animale, unde respectivele ființe așteaptă să vină cineva să le adopte. Pentru că ce este viața dacă nu ai un bărbat alături? Este nimic. El construiește acoperișul, el repară chiuveta. Trebuie să ai un bărbat alături, ca să te împlinești, să răsufli ușurată și să mergi mai departe liniștită prin viață. Iar această mentalitate este pompată zdravăn în generațiile tinere de către părinți și mai ales de către bunici (care, cel mai probabil, nu au ieșit niciodată din țară, deci din societatea patriarhală, de tip conservă): când îți faci un prieten? când te măriți? când faci copii? Ceea ce creează o bulă imensă și extrem de falsă cu valori specifice societăților medievale sau cel puțin de început de secol. Dacă întrebi  părinții sau bunicii dacă au fost fericiți cu acest fel de a vedea viața, de femeie-remorcă a bărbatului, îți vor spune sigur că da, dar dacă te uiți cu atenție vei vedea femei îmbătrânite înainte de vreme, cu boli cronice, alături de bărbați care arată mult mai bine. V-ați întrebat de ce se întâmplă acest lucru (de ce, după 50 de ani, bărbații sunt într-o formă mai bună decât femeile?) și mai ales de ce se întâmplă acest lucru doar în societățile est-europene? Pentru că bărbatul a folosit femeia. Și-a luat o nevastă, nu s-a căsătorit cu un om. De la iarmaroc, unde vitele așteaptă să fie luate acasă. Să fie folosite, muncite pentru plăcerea bărbatului, apoi, când nu mai arată bine, că frumusețea trece, neglijate. De ce prostituția este tolerată deși este ilegală? Pentru că exprimă o mentalitate. Uitați-vă, vă rog, la cuplurile de peste 50 de ani din România. Uitați-vă cum arată ea. Coafura este singurul lucru care o salvează, singurul lucru care mai amintește că odată a fost o femeie mândră de ea. În alte țări nu e așa. În alte țări, civilizate, femeile la 50 de ani se îmbracă ca femeile la 20. Pentru că nu se lasă exploatate. Pentru că scopul lor nu a fost niciodată să se agațe de un bărbat ca să reușească în viață. Iar bărbații nu-și permit să le exploateze pentru relaxarea lor, nu-și permit să le trateze ca pe femei-obiect, pentru că nimeni nu face asta în societatea respectivă. Exact așa cum bărbații care pleacă în străinătate nu mai scuipă pe stradă, pentru că acolo nu se face asta și scuipă pe stradă imediat ce ajung în România, tot așa funcționează și mecanismul descris mai sus. În Franța dacă scrumezi pe geam, vine un scuterist și te pocnește peste mână. Deci nu scrumează nimeni pe geamul mașinii. La noi, nimeni nu se revoltă când vede iarmaroacele imense de pe Instagram și Facebook, iar ele cresc, cresc, cresc. Iar peste 30 de ani ne vom mira că vom vedea mame singure cu copii. Pentru că la un moment-dat au ales să fie oameni, nu obiecte. Iar dacă nu aleg să fie oameni, le vom vedea la 50 de ani, muncite, deformate, nefericite, după ce pleacă copiii (de care s-au agățat ca de singura bucurie). Și asta va continua, dacă vom fi de acord cu această mentalitate la nivel de societate. Eu nu sunt de acord cu această stare de fapt. De aceea am scris.

Țin minte, acum 2 ani, mi-au urmat cursurile din România două studente în Erasmus, de la Lyon. Și primul lor șoc a fost: de ce se machiază atât de mult femeile românce? Se scot la vânzare. Numai că stâpânul care le va cumpăra nu le va oferi pe termen lung viața pe care o merită. Iar copiii merită să aibă mamă și tată. Nimic nu mă întristează mai mult decât o mamă singură cu copil. A rămas singură pentru că de la început nu i-a spus bărbatului că vrea să fie un om. I-a spus că vrea să fie un obiect frumos. La care bărbatul a renunțat într-o societate capitalistă în care obiectele nu se repară, ci se aruncă.

Femeile au dreptul să fie oameni, iar bărbații trebuie să iubească oameni, nu obiecte (femeia nu este un obiect de lux, ca mașina).

A bon entendeur, salut

Am mai scris pe aceasta tema un articol aici, care a avut 800.000 de cititori si a fost viralul lunii august in Romania

P.S. Există și excepții, desigur 🙂

P.S. 2 Împotriva lor este îndreptat acest articol

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca