Predare la Nisa (ultimii 7 ani)

Predare la Nisa (ultimii 7 ani)

După ce am enunțat Teoria mea, că vom abandona alfabetul scris și vom comunica prin imagini, am fost invitat să predau în Franța. Mai întâi am fost invitat să susțin un singur curs, la Master 2 DISTIC, Master de Cercetare, la Universitatea Sophia-Antipolis, din Nisa.

Apoi, pentru că am primit cele mai bune evaluări din partea studenților (cel mai înalt calificativ, ceea ce este foarte rar din partea studenților francezi, care sunt foarte exigenți), am fost invitat să susțin din ce în ce mai multe cursuri. De la an, la an, pentru că după fiecare nou curs primeam cele mai bune evaluări. Așa încât am ajuns să susțin cursuri (care au devenit ale mele) de Comunicare în Rețelele Sociale la anii I, II și III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 ICCD. Iar în invitațiile trimise în fiecare an de Universitatea Sophia Antipolis au început să fie menționate evaluările excelente primite din partea studenților “ses cours ont donne toute satisfaction aux etudiants en L3, M1, M2 DISTIC et M2 EMIC”.

Una dintre cele mai mari satisfacții profesionale: studenților de la Master 1 INFOCOM le-a plăcut atât de mult cursul  cu mine, încât au făcut o cerere semnată de 60 de persoane, în care au cerut să revin și să susțin un nou curs cu ei și în semestrul doi (după cursul susținut în semestrul întâi):

Așa că am revenit, m-au așteptat și primit cu entuziasm, iar momentele frumoase vor rămâne mereu în memoria mea: cursurile începeau la ora 8 dimineața și se terminau la ora 17 dar, cu toate acestea, nimeni nu părăsea sala, deși nu puneam absențe. Rămâneau toți alături de mine și lucram împreună într-o atmosferă incredibil de frumoasă, cu pasiune și cu drag de cunoaștere. A fost foarte fain și impresionant.  Cuvintele lor scrise și în evaluări, mi-au rămas în suflet. Nu le voi uita niciodată: “C’etait simplement un moment magique et inoubliable avec vous, merci pour tout”

Un alt curs pe care l-am susținut cu drag este cel de Numerique et Ecriture, la anul III Licență, Departamentul Informație-Comunicare, Universitatea Sophia-Antipolis, din Nisa. La acest curs am anunțat în premieră, acum 4 ani, că vom comunica prin intermediul a ceea ce atunci numeam videostorytelling (story-ul video) și invitam studenții să facă ceea ce acum numim Instastory-uri, Snapchat stories și Facebook stories. Mi-au scris anul trecut: ”Domnule, ați avut dreptate cînd ați spus că vom comunica prin story-uri video. Vă mulțumim!” La fiecare curs le-am prezentat cele mai noi Teorii și cercetări de graniță, care îmi aparțin – în 2013 le-am prezentat cercetarea mea în care anunțam, în premieră, că vor apărea știrile false (fake news), în domeniile social, politic economic. Părea un lucru de neconceput atunci. Acum este trendy să vorbești despre fake news.  Eu am fost mereu cu un pas înaintea trendului 🙂

Și așa cum obișnuiesc, la finalul primului curs (la toate materiile) în care îmi expun, în rezumat, Teoriile, invit studenții să exprime, printr-un gest, opinia despre ceea ce am predat. Iată reacțiile lor 🙂 M-am bucurat să primesc astfel de feed-back în fiecare an.

 

Această poză a fost pusă în cover-ul grupului de Facebook al anului;

Cursurile au fost mereu interactive, cu implicarea studenților în exerciții. Aici, finalul exercițiului de identificare al cuvintelor care fac buzz

Aici, înainte de examen. Printre ei, cu drag 🙂

Numerique et Ecriture, anul III Licenta, 2018:

Numerique et Ecriture, anul III Licenta, 2019:

Dar cursul meu favorit rămâne cel de Comunicare Culturală în Rețelele Sociale, pe care îl susțin, de 4 ani,  la Master 2 EMIC: (Événementiel, Médiation et Ingénierie de la Culture : Muséologie, Arts Actuels et Patrimoine). Este un Master de Comunicare Culturală, în care studenții învață să promoveze evenimente culturale (e păcat că în România nu există așa ceva), ceea ce îmi oferă prilejul abordării Comunicării în Rețelele Sociale dintr-o perspectivă despre care se vorbește foarte puțin: a promovării informațiilor culturale. Iar ei sunt cei mai entuziaști studenți ai cursului meu. Iată-le reacțiile după primul curs (mă bucură și mă onorează cu atât mai mult cu cât studenții de la Master2 EMIC trec printr-un examen extrem de dificil de selecție, întrucăt vor fi, după absolvire, promotorii culturii franceze (aici Master 2 EMIC 2016):

Aici, Master 2 EMIC 2017:

Aici Master 2 EMIC 2018:

Aici Master 2 EMIC 2019:

Este un curs pe care îl susțin la cele mai înalte standarde academice, cu cel mai mult drag, iar reacțiile lor extraordinare sunt cea mai bună recompensă. Nu există recompensă mai mare. 🙂 

Finalul cursului, 2016

Finalul cursului, 2017:

Finalul cursului, 2018:

Finalul cursului, 2019

Anul II Master este cel mai dorit și mai greu de obținut nivel educațional (BAC+5 ani) pentru că oferă acces la joburi bine plătite, respectiv la funcții de conducere (În Franța, dacă nu ai BAC+5, adică trei ani de licență și doi ani de Master, nu ai acces la funcții de conducere). Nu e ca la noi, unde poți să ai acces la joburi bine plătite, doar cu licență (sau și fără). În Franța accesul la piața muncii este foarte bine reglementat, iar accesul la anul II de Master este foarte greu. După ce se face primul an de Master, se dă examen de final, scris și disertatie (ca la noi, după doi ani de Master). Apoi dacă vrei să ajungi în anul II de Master, trebuie să dai un noi examen de admitere, mai greu decât cel pentru anul I de Master, iar exigențele sunt mult mai mari. Deci la anul II Master sunt cei mai buni studenți, la creme de la creme 🙂 Iar eu am primit din partea lor în fiecare an cele mai bune evaluări – de aceea sunt invitat în fiecare an să=mi reiau cursurile, pentru că primesc cele mai bune evaluări pe Universitate. Sunt unul dintre puținii profesori din România care are are cursuri permanente la o Universitate din străinătate. Ca să ai cursuri permanente trebuie să ai evaluări foarte bune. Altfel nu mai ești chemat în anul următor 🙂 Iar eu sunt chemat în fiecare an, de 6 ani, la nivel de anul II Master. Pentru că am cele mai bune evaluări pe Universitate și, așa cum spun ei, nu au un specialist atât de bun în Franța, deci aduc unul de la 2.000 de kilometri. Cursurile mele sunt originale 100%, sunt rezultatul propriilor mele cercetări (ceea ce mi-a adus, acum 4 ani, invitație de a deveni membru al prestigiosului Laborator de Cercetare în Științele Comunicării, SIC.Lab Mediterrannnee, din Nisa).

Un alt Master unde mi-am prezentat în premieră Teoriile Social Media este Master 2 DISTIC (Master de Cercetare), care pregătește viitorii doctoranzi, cercetători, profesori. Aici studenții sunt extrem de interesați de metode de cercetare și de Teorii de graniță ale domeniului. Am invitat să le predau, pentru că Teoriile și cercetările mele sunt originale 100%. Am primit cele mai bune evaluări pe Universitate, ceea ce este extrem de onorant din partea studenților din care, o mare parte, au ajuns cercetători în cadrul SIC.Lab Mediterrannee. Unii dintre ei au fost initiatorii și organizatorii sesiunii extraordinare a SIC.Lab Mediterrannee, în cadrul căreia am fost invitat să-mi prezint cercetările în domeniul Inteligenței Artificiale. 

Master 2 DISTIC, 2017

Master 2 DISTIC, 2018

Întrucât în fiecare an am avut cele mai bune evaluări pe Universitate, anul trecut, în 2019, în premieră, am fost invitat să susțin un curs de Tehnici de comunicare în Social Media și Inteligența Artificială, la Master Media Digitală (ICCD), Universitatea din Nisa, unul dintre cele mai bune Mastere din Franța în domeniul digital, ceea ce a fost o mândrie și o onoare pentru mine. Am avut cele mai bune evaluări pe Universitate 🙂

La finalul cursului din 2019, șefa de an, de la Masterul de Media Digitală a scris un mesaj extrem de frumos public, pe contul său Linkedin despre curs, ceea ce se întâmplă foarte rar la ei, ei nu sunt așa de deschiși și de expansivi ca românii. Din contră, sunt foarte zgârciți cu aprecierile. De aceea, mesajul celei mai bune studente de la Masterul de Media Digitală, Master 2, mi-a mers la inimă:

La Masterul de Media Digitală, pentru că este unul dintre cele mai bune Mastere din Franța, în pregătirea comunicatorilor digitală, vin studenți din toată lumea. De exemplu, în acest an a fost o hackeriță din Rusia și o programatoare din Kansas, Statele Unite. Pentru mine a fost ocazia și provocarea de a-mi prezenta teoriile și cercetările la cel mai înalt nivel, în fața unui public format din studenți extrem de bine pregătiți în domeniu. Evaluările primite de la ei au fost: “cel mai bun curs din acest an”. Au făcut o petiție către Directorul de Master, să revin și în semestrul doi ca să le țin un curs, dar din păcate nu am putut să revin, reținut de obligațiile de la București.

Și în final, dragii mei studenți din anul II, pe care îi învăț în fiecare an Personal Branding Online. Opinia lor după prima întâlnire 🙂

Și închei cu un nou curs, care mi-a fost propus pentru prima oară în 2017: Psihosociologia Organizațiilor, la anul I Licență. A fost o provocare pentru mine, întrucât nu este exact pe domeniul meu. Dar așa cum primesc fiecare provocare, am muncit mult pentru acest curs, iar rezultatul a fost: “On l’a adore”. Evaluare maximă. Au fost momente extraordinare cu studenții anului întâi, cu întâlniri de la care nu mai voia nimeni să plece, mai ales la ultimele două cursuri, cu telefoane atât de faine primite în România….Mă așteaptă să ne revedem în anul III, la cursul Numerique et Ecriture.

Urmare a bunelor rezultate obținute la Nisa, am fost invitat să predau la Montbelliard, la un Master clasa A+, unde studenții lucrează în 3 D și în aplicații pe telefon (există numai două astfel de Mastere în Franța)

Citește și Retrospectiva anului 2017 la Universitatea din Nisa și la Universitatea din Montbelliard. 

Citește și Retrospectiva anului 2018 la Universitatea din Nisa

Citește și Retrospectiva anului 2019 la Universitatea din Nisa

 

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca