Emoji story și gif story

Emoji story și gif story

I-am spus emoji story, așa cum i-am spus în 2013 videostorytelling, story-ului video pe care atunci îl anticipam, deși nu exista la acea dată. Dar era logic să apară, în continuarea Teoriei mele că vom abandona alfabetul scris și vom comunica prin imagini și a celei că Ficțiunea înlocuiește Realitatea în online. Era de așteptat ca înlocuirea alfabetului scris prin imagini și abandonarea realității în favoarea Ficțiunii să dea naștere unui produs care să le înglobeze pe amândouă: Video-ul Poveste. Care este acum extrem de popular sub denumirea de Instastory pe Instagram. În 2013 am numit acest gen publicistic videostorytelling și am invitat studenții să construiască cel puțin câte unul, ca temă de seminar.

În 2017-2018 am trecut mai departe. Instastory-ul a rămas temă de seminar, dar, alături de el, am introdus alte teme noi, tot ca urmare a Teoriei abandonării alfabetului scris și a comunicării prin imagini, printre care: Emoji story (o poveste construită numai din emoji-uri, (în care emoji-urile să înlocuiască în totalitate cuvintele) și Gif story (o poveste construită numai din gifuri). Cele două teme s-au bucurat de un succes extraordinar – studenții prezenți în sală au fost invitați să decripteze mesajele formate numai din emoji-uri sau numai din gif-uri exact așa cum, la începutul secolului, cei foarte puțini care știau alfabetul scris decriptau mesajele scriitorilor. “Ce a vrut să spună autorul”? O întrebare care ne mai răsună încă în urechi din liceu. Apoi majoritatea populației a învățat alfabetul scris și multiplele semnificații ale cuvintelor, pe băncile școlii, deci a fost mai ușor de înțeles ce a vrut să spună autorul. Așa se va întâmpla și acum:  suntem la începutul unui nou alfabet, învățăm să-l decriptăm, exact așa cum am învățat să decriptăm semnificațiile cuvintelor.. Ce a vrut să spună autorul, ne întrebăm în fața unui mesaj codat prin emoji-uri sau gif-uri? În curând vom învăța toți acest alfabet și îl vom decripta cu ușurință. Studenților le-a plăcut foarte mult tema, au decodat cu plăcere (și foarte rapid!!!) mesajele formate numai din emoji-uri și gif-uri, cu mult mai multă plăcere decât dacă ar fi fost vorba de mesaje scrise, ceea ce arată, încă o dată, că textele vor fi abandonate în favoarea unui nou alfabet. Pe care trebuie să-l învățăm rapid, ca să fim comunicatori viabili în rețea. Un alt tip de alfabet, foarte interesant, este cel al stereotipurilor de imagine, codat și decodat corect numai de către ”băștinașii” rețelei (cu elemente comune Instagram și Facebook, îl găsiți în ultima mea carte, Manual de Jurnalism Online, Editura Tritonic, 2015).

Emoji story:

    

Gif story: 

Studenții au decriptat foarte rapid și foarte fain mesajele compuse numai din emoji-uri și gif-uri. Le-ați putea decripta și voi? 🙂

 

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca