România de Sud

Încet-încet România începe să se transforme într-o America de Sud. Valoarea supremă este banul, dacă ai bani exiști, dacă nu, nu. Banul bate tot, diplome, politețe, inteligență, despre cultură să mai vorbim? Nimic nu mai contează fără bani.

Iar existența banului, condiție definitorie în societate, este afișată prin diverse insigne: cățel neapărat bulldog francez, pisică neapărat cheală, mașină neapărat scumpă (deși în multe cazuri este la mâna a doua, deci la preț de Duster), cocktail la Therme (iar la întoarcere lumea se înghesuie în autobuzele gratuite) etc.

Rețelele sociale, care erau un spațiu de discuții, au devenit podiumuri de defilare ale prostului-gust, insignă a cantității de bani. Instagram este o vitrină în care fiecare încearcă să arate, într-un fel sau altul, că posedă bani: de la încălțăminte, vestimentație, mașină (arătată prin poza cu manichiura pe volan), implanturi, cluburi scumpe, etc (mai spuneți și voi). De aceea a și fost preferat Facebookului în ultima perioadă, pentru că pe Instagram poți să ARĂȚI mai mult. De aceea nici n-a avut succes Twitter-ul în România: pe Twitter nu prea mai poți să arăți. Decât ceea ce gândești, prin cuvinte.

Domnia banilor arată un singur lucru: că totul devine de vânzare. Chiar și cel care se promovează pe baza valorii banului arată același lucru: că e de vânzare. Pentru el banii sunt totul, deci are un preț.

Rețelele sociale au devenit spații de vânzare a sinelui, exact ca târgurile de vite de la iarmaroace. Unde vitele erau prezentate, lăudate, atătate din toate unghiurile, pentru a fi vândute. Și tăiate, apoi, pentru bani.

Banul circulă mereu. Și de obicei este nemilos cu toți cei care întră, vrăjiți, în circuitul său.

În aceste condiții (vitrege) încerc să popularizez un set de principii etice în online (Carta Etică Social Media). Voi reuși? Numai de voi depinde

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *