Componente ale culturii rurale în rețelele sociale din România

România este, din punctul de vedere al comportamentului în rețelele sociale, tributară unui comportament tradițional-conservator asemănător, în unele puncte, culturii rurale.

1. Oamenii încearcă să arate tot timpul perfect în rețelele sociale. Exact așa cum, la sat, lumea ieșea (și mai iese) îmbrăcată în hainele cele mai bune duminica, la biserica sau/și la plimbarea “la Șosea”. Deși una dintre trăsăturile de bază ale comunicării în Social Media este naturalețea, ca o componentă a UMANULUI, iar asta presupune să te arăți cu defecte și calități, adică verosimil.  Web 2.0 este human-to-human.

Dar noi încercăm să fim mereu perfecți în rețelele sociale. Nu greșim niciodată, iar dacă greșim nu arătăm asta. Uitați-vă la acest video, minutul 1.05.

Macron este invitat, de o studentă, să arunce o sticlă de plastic, în așa fel încât să cadâ dreaptă. Era în campanie electorală. Trebuia să arate că își ține promisiunile. Cu toate acestea, nu a căzut sticla dreaptă, atunci când a aruncat-o. Nu a reușit. Și ce dacă? A greși/eșua e uman. Tehnicile de comunicare din video-ul său sunt opera consultanților săi social media, care cunosc foarte bine regulile comunicării în rețelele sociale. Printre care, naturalețea.

Uitați-vă la acest video, minutul 2.47: Marine le Pen este întrebată cât fac 15X16. Ce ar fi făcut orice politician român? Ar fi încercat să spună cât fac 15X16. Ce face ea? Se întoarce spre un consultant și îl întreabă. Pentru că nu știe. Puțini ar putea spune pe loc cât fac 15X16 luați pe nepregătite. Le Pen arată că este ca ei. Ca majoritatea oamenilor. Naturală. Nu știe cât fac 15X16. Și ce dacă?

2. Altă problemă în rețelele sociale în România: seriozitatea. Oamenii consideră că seriozitatea este garanția valorii mesajului, mai ales a credibilității sale. Ceea ce este spus într-o formă amuzantă nu este credibil, ceea ce este spus într-o formă amuzantă nu este adevărat. Fals. Amuzamentul este o valoare de bază a rețelelor sociale, una dintre formele recomandate ale mesajului. Care nu pierde nimic din credibilitate, nimic din valoare, dacă este transmis într-un mod amuzant.

Uitați-vă din nou la acest video, unde Macron este invitat de un student să folosească filtrul de Snapchat care îi place (minutul 0.35).

Și folosește filtrul respectiv fără nicio inhibiție. Imaginile au fost prezentate de toate televiziunile. Iar Macron a câștigat alegerile. Publicul nu l-a sancționat (nici cel 40+ care nu este pe Snapchat și nici chiar pe Facebook). L-ați vedea pe Iohannis într-o astfel de ipostază? Ar avea curaj să apară într-o astfel de ipostază?

Uitați-o aici pe Marine le Pen, cu filtrul cu urechi de cățel. A spus că ar prefera unul cu o pisică. Minutul 01.25:

Noi credem că seriozitatea este o componentă importantă a mesajului. Și comunicăm crispați în rețelele sociale. Din ce în ce mai singuri. Pentru că utilizatorii preferă forma amuzantă, naturală. Amuzamentul este pe locul doi ca ambalaj eficient pentru mesaje, după teamă, care este pe locul întâi (conform unui studiu realizat de agenția de marketing americană Buzzsumo pe un corpus de 1 milion de postări de Facebook, studiu citat în Manual de Jurnalism Online). Și preferă oamenii. Care mai au și defecte, nu sunt mereu perfecți.

Deci stăm sobri, crispați, ne fotografiem numai în cele mai bune ipostaze/haine, adică folosim rețelele sociale tehnici de comunicare specifice televiziunii de stat în anii 60-70-80-90. Uneori și acum.

Numai că rețelele sociale sunt un spațiu al prietenilor, al comunicării conviviale și colocviale.

Dar cine mai are în rețelele sociale doar prieteni la “prieteni”? Mulți se consideră la pupitrul unei tribune în piața publică, la jurnalul de știri TVR sau duminica, pe Strada Mare, după ieșirea de la biserică. Și vor vorbi din ce în ce mai mult singuri. Pentru că rețelele sociale înseamnă uman (cu defecte, nu numai calități), naturalețe (nu interfață perfectă, robotizată), amuzament. Exact ca la o ieșire la terasă, cu prieteni. Pentru că discuția în contul de Facebook este replica discuției cu prietenii la o terasă, duminică seara.

Un articol scris duminica la ora 22 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *