Oamenii nu consumă produse care le schimbă percepțiile, atitudinile, valorile. Consumă produse care le întăresc propriile percepții. În oglindă.
Noi suntem GOT.
Ce spune despre noi faptul că suntem consumatorii acestui produs?
Că preferăm povești care nu au nici cea mai mică legătură cu realitatea. Ca în copilărie, când devoram Harap Alb. Sau ce mai devoram. GOT nu are nicio legătură cu realitatea. Nici măcar mitologică. Este o invenție cap-coadă, un basm. Citim pe furiș Scufița Roșie? Nu, dar ne uităm la GOT. E același lucru.
GOT este accesibil. NU trebuie să ai cunoștințe istorice, producătorii nu-și mai bat capul cu telespectatori inteligenți și cultivați care descoperă inadecvări la epocă, la adevărul istoric….Hollywood-ul a avut mereu problema aceasta – a îngroșării adevărului istoric pentru a potența emoțiile, deci audiența. În Cei Trei Mușchetari, indivizii respectivi zboară la un moment dat cu un dirijabil – mai este nevoie să spun ceva? Producătorii fimului, în căutarea unor senzații tari, i-ar fi urcat și pe Lună. În GOT au libertate deplină – pot să urce personajele și pe Lună. Și Harap Alb zbura, dacă nu mă înșel.
GOT ne prostește. Întărește stereotipurile la maximum. Când ne uităm la GOT învățăm să îngroșăm, nu să nuanțăm. Acțiunea e simplificată, BINELE și RĂUL acționează stereotipal, fără surprize. Binele e frumos, răul e urăt. Binele e tânăr. Și nu are burtă. Emoțiile sunt primare, ușor de digerat, cu efect rapid. Informație utilă: zero. GOT e un burger.
Apetența pentru GOT este o consecință a influenței rețelelor sociale. Care ne-au învățat să consumăm emoții și ficțiune. Și să ne infantilizăm. Ne-au pregătit pentru GOT.
Ce ne mai arată GOT? Că așa ne dorim viața. Ce facem noi în fiecare zi? Suntem în căutarea unor experiențe care să ne facă viața frumoasă și interesantă. Ce înseamnă o viață interesantă? Vă invit la un minut de reflecție. GOT este cumva lumea în care am vrea să trăim? Nuuuu, cu siguranță, nu. Mda. Dar nu vi se pare că trăim o viață banală? Nu ar fi extraordinar să trăim emoții? Să avem o viață aventuroasă și tumultoasă? Să fim iubiți paradisiac, să omorâm Răul și să câștige Binele fără să ne gândim că poate am comis o eroare judiciară? Acesta e efectul GOT. E efectul gamingului. Cei care se uită la GOT experimentează senzații de tip gaming. Și, în curând, pentru că viața, în comparație cu GOT și cu alte jocuri, este prea tristă și banală, vom trăi din ce în ce mai mult virtual. În rețele sociale. Pentru că GOT întoarce telespectatorii săi în rețelele sociale (de unde i-a și primit). Nu în viața reală. Care, prin comparație, e tristă, searbădă. Deci efectul GOT este că ne împinge spre virtual, spre ficțiune, spre personaje, spre poveste. Ne împinge spre Platformă, ne împinge spre Web 3.0, 4.0…
În final: GOT suntem noi. Recitiți începutul: nu consumăm produse ca să ne schimbăm percepțiile și valorile (despre noi, în primul rând), ci ca să le întărim. GOT ești tu. Ești un personaj de acolo, nu știu care sau ești o situație de acolo, al cărei final îl urmărești. Este ok pentru tine să fii GOT? Oricum e prea târziu ca să te întrebi. Iar căile de întoarcere sunt din ce în ce mai puține și mai înguste…
Iar Dorința cu D mare de a consuma fiecare episod ar trebui să te pună pe gânduri. Dorința, nevoia, necesitatea, aproape obligația de a vedea fiecare episod. Ai putea să te oprești din GOT? Să IEȘI din GOT?
Peste ani de zile, când vom locui în Facebook, vom comunica în universuri virtuale 3 D și vom avea copii electronici, ne vom întreba cum am ajuns acolo. Eu vă arăt pașii pe care îi parcurgem zi de zi.
Când apare un nou episod din GOT?
Sprijină acest blog, printr-o donație: