Vorbim prea mult

Vorbim prea mult

Cuvintele ar trebui să fie denotative – să denumească acțiuni. Ce se întâmplă în cele mai multe cazuri? Cuvintele înlocuiesc acțiuni.

Atunci când am spus ceva, avem impresia că am și făcut ceva.

Lumea s-a făcut din cuvinte. La început a fost Cuvântul. Atunci când vorbim, spunem cuvinte, avem impresia că am construit o lume.

Ne vom căsători. E ca și cum ne-am fi căsătorit, nu ți-am spus că o să ne căsătorim?

Tema apare și în înțelepciunea populară: ești ceea ce gândești. Cuvintele verbalizează ceea ce gândești. “Ești ceea ce ai spus”. Și ceilalți sunt. Ai creat lumi prin cuvinte. Ce rost mai are să le pui în practică?

Nu vi s-a întâmplat niciodată să spuneți că faceți ceva și să aveți impresia că ați și făcut? Mecanismul este foarte pervers și acționează mai ales în cazurile în care punerea in faptă e dificilă. O să merg în Tenerife. E ca și cum ai fi mers deja, o să apară și momentul, că doar ai spus, nu? Apoi, tot tu te întorci din Insulele Tenerife, prin cuvinte: ah, a avut loc un uragan acolo, nu mai are loc să merg. Te-ai întors de acolo pentru că ai spus,

Gândiți-vă: de câte ori faptul că spuneți ceva despre ceva nu slăbește acțiunea în sine despre acel ceva.

Solutia: acționați! Direct! Faceți economie de cuvinte.

Astăzi, un coleg și prieten drag, a bătut pur și simplu în ușa camerei mele de hotel și m-a chemat la un picnic. Fără să mă sune, fără să mă anunțe, fără nimic. Eu mă întindeam în pat ca un motan. Mi-a făcut o surpriză extraordinar de plăcută! A acționat! Fără să vorbească. Iar acțiunea a fost mai bună decât 1.000 de cuvinte.

Haideți să vorbim mai puțin și să acționăm mai mult! Ce vrei să faci mâine? Nu mai vorbi despre asta. Acționează direct. Și scrie-mi te rog în comentarii, cum a fost. Eu pariez de pe acum că acțiunea va avea cu 50% mai mult succes, dacă nu vei vorbi despre ea. Cuvintele o înmoaie, o fac să pălească, îi scad din putere.

Încearca!

 

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca