Ce este Web 4.0

Ce este Web 4.0

Anul acesta am intrat în Web 3.0 și, după ce Facebook va introduce aplicațiile 3 D, iar Google va vorbi din ce în ce mai mult cu noi, vom părăsi definitiv Web 2.0, care înseamnă comunicarea interumană, pentru a trece la comunicarea om-platformă. În forma sa la superlativ: Web 4.0 Care sunt caracteristicile sale?

  1. Web 4.0 este Web-ul emoțiilor. Facebook ne-a învățat deja să acționăm pe baza emoțiilor (butoanele de reacții la postări – like ador etc se bazează exclusiv pe emoții), iar Web 3.0 ne va învăța să delegăm raționalul asistentului personal. Care va rezolva problemele în locul nostru (fie că este vorba despre asistentul personal Google, despre asistentul personal Apple sau despre noul asistent personal pe care îl pregătește Facebook). Iar noi ne vom exprima dorințele și vom acționa pe baza emoțiilor. Exact așa cum selectăm în acest moment conținutul cu butonul de like (ceea ce este deja un semn al Web 4.0), iar Facebook, pe baza acestei acțiuni, nu ne mai afișează în newsfeed postările prietenilor pe care nu-i lăikuim (nu ne plac), tot așa, asistentul personal care va fi omniprezent în procesul decizional, așa cum este acum Google, va selecta și va construi acțiuni care să corespundă dorințelor noastre exprimate prin emoții. Vi se pare un lucru ciudat? Gândiți-vă cât de multă încredere aveți în Google acum, în Web 2.0, când vreți să aflați ceva despre un subiect/persoană etc. Google are acum o formă amorfă, poate fi manipulat ușor prin tehnici de SEO, dar, în continuare, lumea îl întreabă pe Google când vrea să afle o informație. Și crede ce “spune” Google. Gândiți-vă că în Web 3.0, Google va gândi, ceea ce nu face acum, va semantiza lumea. Iar în Web 4.0 va avea o formă. Și va gândi în locul nostru, va rezolva totul în locul nostru, va comunica cu lumea înconjurătoare populată cu obiecte inteligente – cu care va vorbi “aceeași limbă” 🙂
  2. Web 4.0 este Web-ul în care nu ne vom mai deplasa. Lumea va veni la noi, în locul în care suntem, fie că este vorba despre partener/parteneră, despre locul de muncă, despre distracție. Are rost să mai mergi la mare, când la tine în cameră poți crea un imens ocean, în care să călărești o balena orca? Vei fi udat, scuturat, bronzat exact ca în viața reală, pentru că aplicațiile vor fi tactile și îți vor stimula toate simțurile. Îți vei aminti cu amuzament și, cumva, cu dispreț, de vremurile când intrai pe internet de pe telefon. Așa cum mulți nu pot concepe că acum 10-15 ani încă scriam și trimiteam scrisori. Iar scrisoarea pleca, călătorea prin poștă trei zile, ca să ajungă într-un alt oraș din România. Destinatarul o citea, scria altă scrisoare drept răspuns, o expedia și ajungea la destinație, după încă 3 zile. Deci 6 zile. Imaginați-vă cum decurgea o relație de dragoste atunci. Asta, bineînțeles, dacă nu voiai sa suni pe telefonul fix și să răspundă mama ei :)))) Telefonul mobil va dispărea, bineînțeles și se va deschide un nou univers în care cei care se nasc acum se vor simți la ei acasă, iar cei care s-au născut mai târziu se vor simți în vizită. Și, poate, captivi 🙂
  3. Web 4.0 este Web-ul lumii și al vieții simplificate. Ați observat ce succes au citatele de tip fototext pe Facebook, Instagram etc? Filosofia, cunoașterea sunt vulgarizate într-o propoziție, două sau trei. Așa cum am scris, în trecerea de la un Web la altul scade efortul cognitiv, scade și capacitatea de decriptare și de stocare a cunoștințelor. Infomațiile vor fi sumarizate, în pastile ușor de înghițit și de digerat. “Iubirea este totul în viață”. Este adevărat, nu? Asta e tot ceea ce trebuie să știi. Restul știe asistentul personal, care a tezaurizat sute de mii de cărți. Dacă ai nevoie, poți oricând să-l trezești din somn, adică să apeși un buton și să-l întrebi. Numai că nu o să mai ai nevoie de ele (respectivele cărți). Vei știi că le ai la dispoziție oricând, ceea ce te va liniști, nu va fi ca și cum ai fi renunțat la ele, ci ca și cum le-ai fi pus, pur și simplu, într-o bibliotecă, care e asistentul personal. Când m-am mutat în garsoniera unde stau acum, le-am cerut proprietarilor bibliotecă. Și au rămas puțin uimiți: bibliotecă? Nu mai cere nimeni așa ceva. Bloc rezidențial, condiții excelente. Fără bibliotecă. Nu mai ai nevoie de bibliotecă, ca să trăiești în condiții excelente. În Web 4.0 nu vei mai avea nevoie de prea multe cunoștințe ca să duci o viață fericită. Ba chiar, prea multe cunoștințe vor deveni chinuitoare. Le are Google. Google devine mintea mea. I-o dau lui și mai apelez la ea când am nevoie. Dar poate nu am nevoie. Pentru că Google procesează respectivele informații și îmi dă direct acțiuni. Deci nu mai e nevoie să fac eu asta. Eu pot să mă odihnesc. Să iubesc, să mă supăr, să mă emoționez. Iar asistentul personal o să-mi dea batistă și o să-mi amintească că trebuie să mănânc, pentru că mi-a scăzut glicemia. Pe care mi-o măsura în timp ce iubeam (mă supăram etc). Ce fac acum ceasurile inteligente? Te măsoară. Ce fac acum citatele fototext de tip Poptămaș? Îți dau impresia că ești inteligent și înțelept. Adevărul se vede numai când acționezi. În Web 4.0 vei acționa perfect, pentru că vei urma indicațiile asistentului personal, așa cum acum faci ce spun Google Maps, GPS-ul etc. Deci nu vei avea nevoie să știi prea multe. Nici Platforma nu vrea să știi prea multe. Vrea doar să te emoționezi. De rațional se ocupă ea.
  4. Web 4.0 este Web-ul în care Dumnezeu va fi Omul. Deja se întâmplă acest lucru în Web 2.0. În Web 2.0, Web-ul social, user generated content a însemnat că oamenii au pornit o Revoluție, au scos nobilii din castele, jurnaliștii (i-au înlocuit), presează politicienii cu mișcări de stradă născute în rețelele sociale, l-au înlocuit pe Dumnezeu. Există numeroase grupuri de Facebook și pagini ale sfinților unde oamenii se roagă. Cui, că Dumnezeu nu are cont de Facebook? Am scris pe larg despre Credința în Rețelele Sociale în primul Manual de Jurnalism Online și găsiți fragmentul respectiv aici. E interesant 🙂 În Web 4.0, omul va fi servit de platforme. Va fi omul-zeu. Pe piață va fi o concurență acerbă între platformele care vor crea universuri pentru om. În 3 D, în 4 D, în holograme, în realitatea augmentată. Totul, pe baza dorințelor emoționale ale omului. Care va deveni creator de universuri. Creator. La început a fost cuvântul. Ok, veți spune, dar omul va fi manipulat de platforme. El, bietul de el, va fi un emotiv care va crede că este creator. Dar, de fapt, în spatele lui va fi, cuminte, platforma, care va deține toată partea rațională. Deci cine deține controlul? Cel ce raționează evident. Care este, de multe ori nevăzut. Câți dintre noi, conștientizăm modul în care platformele ne determină acțiunile în fiecare zi? Câți dintre cei care citesc anumite articole pe Google se gândesc că au fost urcate și menținute artificial acolo prin tehnici de SEO? Câți dintre noi conștientizăm modul în care Facebook ne influențează acțiunile zilnice, alegerile pe care le facem etc? Câți dintre noi ne gândim că, poate, în spatele lui Dumnezeu sunt niște consilieri care-l sfătuiesc ce să facă, care-l manipulează, care-i determină acțiunile? Câți dintre noi ne gândim la asta? Nu-i vedem, sunt nevăzuți, dar asta nu înseamnă că nu există. De obicei, cei care dețin controlul sunt discreți, nu se văd. 🙂 Deci Dumnezeu va fi Omul. Iar platformele vor fi consilierii săi nevăzuți. Așa cum sunt și acum, din ce în ce mai mult.

Închei aici prima parte despre Web 4.0. Voi reveni cu partea a doua 🙂

Am scris de multe ori că “Web 4.0 este Web-ul….”, pentru că deja suntem puțin în Web 4.0. Sub nfluența Facebook-ul devenim din ce în ce mai emotivi, depindem din ce în ce mai mult de aprecierile celorlalți, ne informăm din ce în ce mai puțin și lăsăm platformele să ocupe locul rămas liber în mintea noastră. Iar ele fac asta, cu bucurie 🙂

Horea Mihai Bădău este Formator acreditat ANC; Lector universitar doctor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București; Profesor-cercetător la Universitatea Sophia Antipolis din Nisa, Franța (titular al cursurilor de Comunicare în Rețelele Sociale la anul III Licență, Master 1 INFOCOM, Master 2 DISTIC, Master 2 EMIC, Master 2 CCOSI); Profesor-invitat la Universitatea Franche-Comte, Montbelliard, Franta, Master 2 Produits et Services Multimedia, Master clasa A+; Cercetător-principal la Laboratorul de cercetare Sic.Lab Mediteranee Nisa-Toulon; Autor al primelor manuale de Social Media și de Jurnalism Online (Tehnici de comunicare în Social Media, Ed. Polirom, 2011 și Manual de Jurnalism Online, Ed. Tritonic, 2015); Autor al primei Teorii Social Media prezentată și validată la cel de-al XIV-lea Congres Științific al Societății Franceze în Științele Comunicării și Informației. Teoria a fost publicată, în urma Congresului, într-un volum editat de SFSIC la Editura Harmattan, Paris, 2015; Autor al primei Carte Etice a Rețelelor Sociale publicată în cea mai prestigioasă revistă științifică franceză, în Științele Comunicarii: Revue Française des Sciences de l’Information et de la Communication; Jurnalist la Realitatea TV (editor si editor-coordonator), Radio France Internationale (realizator talk-show), Mediapro (Fondator și Redactor Șef la portalului Mediapro – www.apropo.ro); Fondator și președinte al Asociației Consumatorilor de Media care a militat timp de 10 ani pentru respectarea principiilor deontologice in presa romaneasca